Känner mig ful
Hej! Jag har länge haft problem med mitt utseende. Under en lång tid har problemet blivit värre och värre. Jag känner mig väldigt ful. Tankar om hur ful jag är konsumerar (vad känns som) flera timmar av dagen och jag börjar bli riktigt trött. Jag kan helt enkelt inte koncentrera mig på något annat och det blir jobbigt att träffa nya människor eftersom jag alltid räknar med att dem inte kommer gilla mig pågrund av att jag är så ful. Jag vet inte vart jag ska vända mig eftersom mitt problem inte riktigt passar in i ”de vanliga” problemen som många ungdomar har (ex. depression, bråk med familj osv). Kan jag boka en tid på BUP för att prata om det eller bör jag vända mig någon annanstans? Min elevhälsa på skolan har för tillfället inte en psykolog. Av någon anledning känns det inte rätt att gå till skolkuratorn eftersom hon/han endast finns där för att prata om vardagsproblem och ej kan göra en utredning (vad jag vet?).
Tack!
kommer verkligen inte på något

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
När jag läser ditt brev så undrar jag om du alltid har känt på det sätt du gör nu eller om det är något som har kommit på senare tid? Jag undrar hur det kommer sig att du tänker så dåligt om dig själv?
Jag vet att det är vanligt bland unga att tänka att de inte duger, att de inte är tillräckligt fina, snygga, smala. Listan över vad man kan tänka om sig själv när man tänker negativa saker kan förmodligen göras hur lång som helst.
Jag tycker det låter viktigt, som du redan är inne på, att söka hjälp någonstans. Det brukar aldrig vara bra eller hjälpsamt att hålla svåra tankar och känslor inom sig och för sig själv. Därför tycker jag att det var bra att du skrev till oss och berättade hur du tänker och känner.
Vet dina föräldrar hur du känner dig och hur du tänker? Om inte tycker jag att du skall försöka berätta för dem och då berätta att du skulle vilja ha hjälp. Då kanske ni tillsammans kan prata om vart ni skall vända er.
Då kan ni ringa till BUP och kanske få ett första bedömningssamtal eller så får ni någon rekommendation om vart ni kan vända er.
Du kanske skall ompröva hur du ser på skolkuratorn och hens roll. Skolkuratorerna bruka kunna vara till stöd vid olika slags känslor och tillstånd.
Du kan ju också fundera på om det finns någon annan vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna börja vända dig till.
Du kan också ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor. På ungdomsmottagningen arbetar det människor som har stor vana vid att möta unga.
Det viktigaste jag försöker säga till dig är att du inte måste tänka och känna som du gör. Det finns hjälp att få, men då måste du komma i kontakt med någon.
När du skrev till oss tog du första steget mot förändring. Försök nu att ta nästa steg som handlar om att kontakta någon som du kan prata med.
Lycka till