Känner mig overklig och frånvarande
De senaste veckorna, och framförallt de senaste dagarna, har jag konstant haft mer eller mindre starka overklighetskänslor. De är väldigt svåra att beskriva, de är mest som ett tungt obehag som inte går att bli av med. Huvudet känns trögt och tjockt, jag känner mig overklig och frånvarande, som en dimma eller hinna runt hjärnan. Jag tror det känns lite som att ha feber, fast värre. Jag kan prata med någon eller göra något, och då märks det säkert inte alls utifrån, men på insidan finns känslan där hela tiden. Det känns som att jag håller på att bli galen. Dessutom är jag extremt trött hela tiden, ibland orkar jag knappt hålla ögonen öppna.
Det spelar ingen roll vad jag gör, jag blir inte av med overklighetskänslorna eller tröttheten! Jag pratar med mina föräldrar och går hos en psykolog (har/har haft mycket ångest också). Det är ju bra, men det känns inte som att de förstår helt vad jag menar. Jag sover, äter och rör på mig tillräckligt. Jag försöker fortsätta göra saker jag tycker om, t.ex. rita och se på TV. Men grejen är att inget hjälper!! Jag mår bara sämre och sämre, och har snart tappat hoppet helt. Det blir inte bättre vad jag än gör.
Till råga på allt har jag nu börjat oroa mig för att det skulle vara någon sjukdom, något fysiskt istället för psykiskt, eftersom jag är så trött hela tiden. Det värsta jag kan föreställa mig är att det är en dödlig hjärntumör. Ibland är jag helt övertygad om att det är så, fast senare när jag inte är lika rädd längre så skäms jag för att jag ens tänker på det.
Vad ska jag göra?
...

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Eftersom du pratar med dina föräldrar och går hos en psykolog tycker jag det låter som en bra tanke att undersöka det kroppsliga.
När man har så påtagliga symptom som du har är det lätt att tro det värsta men att kolla det kroppsliga tycker jag låter som en bra tanke. Om det inte är något kroppsligt kan du fortsätta att försöka förstå din trötthet tillsammans med din psykolog.
Det är mycket som händer nu och det finns mycket att oroa sig för. Inte konstigt om du får ångest.
Frågan kanske är mer hur du hanterar din ångest och det kan säkert din psykolog hjälpa dig med.
Lycka till!