Vill flytta
Hej, jag är en tjej på 15 år med ett problem. Jag har sedan länge haft depression, ångest,självmordstankar, självskadebeteende och blivit mobbad, m.m. Jag har haft problem i flera år men människor runt om mig fick först reda på det för ett år sedan. Jag har gått på samtal på bup och skulle gått på behandling men det funkade inte. Jag har alltid känt mig extremt ensam då jag inte har haft någon att prata med. Jag har försökt att prata med mina föräldrar hela tiden men dom lyssnar inte och förstår inte. Dom säger att dom gör det men det gör dom inte. Att komma hem varje dag till mina föräldrar drar all energi ur mig och att se dom varje dag får mig att må sämre. Dom tror att jag har det bra och att jag tycker om att vara hemma, även fast jag har gjort det ganska uppenbart att jag inte har det bra. Jag behöver mer privatliv och dom gör det extremt svårt. Jag har funderat ett tag på att flytta ut och bo själv, då jag läste att man kan göra det även om man inte är myndig, med föräldrars godkännande. Jag är ansvarsfull som person vilket jag tror mina föräldrar vet och jag kan klara mig på egen hand. Jag nämnde iden om att flytta ut och dom sa bara att jag inte fick lämna dom och frågade varför jag ville flytta när vi har det så bra här, vilket jag inte har. Jag hade förklarat varför jag vill flytta ut, men jag vet att lyssna är något dom inte kan. Jag har alltså två frågor. Först vill jag bara fråga om det faktiskt är möjligt att flytta ut och bo ensam när man är 15 eller måste man bo ihop med någon. Sedan behöver jag råd om hur jag kanske kan övertyga mina föräldrar att hjälpa mig eller flytta ut på något annat sätt, för att bo hemma kväver mig och jag klarar inte av att bo här längre. Jag har stått ut i flera år och jag tror inte jag kan vänta längre.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
När jag läser ditt brev så är min första undran varför det inte funkade när du var på BUP? Jag undrar därför jag tror att det skulle vara till nytta för dig att faktiskt prata med någon, någon som du också kan tänka tillsammans med om hur det kommer sig att du mår som du mår.
Jag läser ju att du har flera olika tankar om vad det är som gör ditt liv svårt och komplicerat. Men jag vet också att om man inte delar sina tankar och känslor med någon annan, utan håller det för sig själv så har tankarna och känslorna en förmåga att växa och till sluta kanske kännas helt ohanterliga.
Du skriver också om hur du har det med dina föräldrar hemma och att du skulle vilja bo för dig själv. Om det är möjligt för dig eller inte har jag svårt att svara på. Det brukar vara så att vårdnadshavarna/föräldrarna brukar vara de som bestämmer vart man skall bo. De är också ansvariga för den unges försörjning och att den unge har det som behövs.
Det finns en hemsida som heter ”Koll på soc”. Där kan du läsa om sånt du undrar om. Du kan också ställa anonyma frågor där om familjen.
Jag tycker att det är viktigt att du försöker komma i kontakt med någon som du kan prata med om de här viktiga frågorna som du har.
Om du inte kan kontakta din kontakt på BUP igen tycker jag att du skall försöka hitta någon annan för att prata och tänka om hur du har det och hur du skulle vilja ha det.
Du kanske kan fundera på om det finns någon vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna pröva att prata med. Det skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor.
Sen finns också ungdomsmottagningen. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga med sådana frågor och tankar som du har. Där skulle du också kunna träffa någon som du kan tänka tillsammans med.
Lycka till