Bra på att inte visa hur det känns
hej, jag har mått dåligt typ hela mitt liv. jag har gått på bup i typ 1 år men nu tycker dom att jag mår bra o inte behöver gå alls mer. går på antidepp o massa annat. mår helt skit, mina föräldrar behandlar mig skit, är grovt självmordsbenägen o vet inte vad jag ska göra längre. går inte i skolan o har inte gjort på år o skär mig/dricker alkohol eller tar grövre saker än alkohol. mina föräldrar tycker jag kan bo hemma fast jag bråkar med dom varje dag o dom behandlar mig exktremt skit. vill ba in på behandling men jag får inte för mina föräldrar o dom börjar skrika hur otacksam jag är när jag vill det. har ni tips? D:
Mår inte bra, men är bra på att låssas som det

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
När jag läser ditt brev tänker jag på din signatur som du skrev: ” Mår inte bra, men är bra på att låssas som det”. För när jag läser ditt brev är det inte alls svårt att förstå att du har det svårt och kämpigt med en massa saker. Därför kan jag inte låta bli att undra om du har pratat med din terapeut på BUP om hur du verkligen och faktiskt känner och tänker?
Om det är så att du låtsas och håller färgen när du träffar din terapeut på BUP tror de på dig och kanske tänker att du mår bättre än vad du i själva verket gör. Det är viktigt att försöka komma ihåg att det är svårt att veta något om en annan människa om den själv inte berättar vad den tänker och känner.
Kanske är det så att de på BUP inte vet hur du har det hemma med dina föräldrar?
Jag tänker att det är väldigt viktigt att du försöker prata med din terapeut på BUP även om det känns svårt och osäkert.
Du kan också gå in på en hemsida som heter ”Koll på soc”. Där kan du läsa en massa om relationer i familjen och om vilka rättigheter och skyldigheter man har i en familj. Du kan också ställa frågor anonymt. Där kan du också läsa om att bli ”placerad” eftersom att du skriver att du vill in på behandlingshem.
Du kan kanske också fundera på om det finns någon vuxen i din omgivning eller på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du kanske skulle kunna ta hjälp av.
Du kanske behöver lite stöd för att börja våga berätta på BUP om hur du verkligen känner och tänker.
Det var bra gjort av dig att skriva till oss och berätta. Det gör att jag kan förstå att du faktiskt kan beskriva hur du tänker och känner på ett sätt som är möjligt att förstå.
Nu har du tagit ditt första steg när du skrev till oss. Försök nu att tänka att du skall ta ett steg till genom att faktiskt prata med någon kanske på BUP, kanske på din skola.
Lycka till