Kompisarna är taskiga
Vad ska man göra om ens vänner är taskiga mot en i ett samtal och inte slutar vara taskiga även om de bara skojar fast jag inte tycker att det är kul?
E

BUP svarar:
Hej!
Det bästa är om du kan säga ifrån till dem direkt när det händer. Att tydligt säga att du inte accepterar det de gör. Men det kan vara svårt.
När flera är taskiga mot en samtidigt känner man sig lätt dum och dålig och det kan vara svårt att säga ifrån med kraft. Då kan det vara lättare att ta upp det efteråt med en och en. Eller kanske försöka hitta bättre kompisar.
Men om det inte hjälper kan det vara bra att du också talar med någon utomstående om det. Då kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. De har stor erfarenhet av att tala med ungdomar.
Du ska inte låta det fortsätta så här. När andra är taskiga mot en och det är svårt att få det att sluta är det lätt att man börjar tänka negativa saker om sig själv. Att tänka att man är dålig och inte värd bättre. Då blir det ännu svårare att säga ifrån. Man hamnar i ett mönster.
Men så här ska det inte behöva vara.
Du är värd bättre bemötande för att dina kompisar ska kunna kallas kompisar.