Min familj får mig alltid att må dåligt
hej
jag vill verkligen inte bo med mina föräldrar, dom är så sjukt taskiga och jobbiga orkar it med dom. speciellt pappa, han är aldrig glad, alltid verkligen alltid sur grinig och arg och det sprids alltid över på mig och börjar typ gråta då kanske är lite känslig men de är jobbigt. och han skriker alltid på mig för ingenting och kallar mig efterbliven om jag råkar stava fel när jag skriver. jag tror inte han vill ha mig som barn och tror inte han gillar mig alls och jag vill inte bo med han. gillar han verkligen inte, han får mig alltid att må dåligt och tex mår jag dåligt och säger det så blir han bara arg. och mamma är bara sjukt jobbig måste jag bo med mina föräldrar? och mina syskon har flyttat hemifrån och älskar dom men dom förstår ingenting och säger bara ”men är verkligen du så trevlig då” och de gör mig ledsen för jag pratar inte med pappa för är jätterädd för han de är alltid han som bärjar prata och säger detdär. ibland vågar jag inte ens gå ner på toa för jag är så rädd för han. min familj får mig alltid att må dåligt
dessutom tror jag inte att jag kommer få någon framtid, är jättedålig i skolan och har många F, försöker verklien alltid göra mitt bästa men det är så svårt speciellt när man mår dåligt. det gör mina föräldrar väldigt besvikna och arga också och mig själv
har inga vänner heller så nu på lovet så kommer jag sitta ensam i min säng i mörkret och gråta också kul men alla är taskiga i skolan så lite skönt med men önska jag hade vänner eller pojkvän livet hade vart lite bättre då
jag vill verkligen ta självmord för orkar inte mer. haft tankar i 1 år men nu är de som mest aldrig varit såhär, va jättenära på att göra de nyss men pappa kom hem så a

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Vad bra att din pappa kom hem så du inte kunde ta ditt liv, utan istället kunde skriva till oss! Du tog kontakt, vände dig utåt.
Jag tänker att det är något av det slaget du ska göra för att hitta alternativ till det trista familjeliv du målar upp.
Din pappa har antagligen sidor han inte visar mot dig? Han verkar inte må så bra. Har du blivit en syndabock? Någon han kan ösa,sitt eget missnöje med livet, över? Det verkar inte handla om dig, men det går ut över dig och det är-tycker jag- inte riktigt acceptabelt. Bra att du reagerar och kan känna att denna behandling vill du inte veta av eller ta till dig.
Men du är rädd för honom. Rädd för hans elaka ord och ilska.
Men dina syskon verkar ha en annan erfarenhet av honom än du har. Du har pratat med dem och de förstår dig inte riktigt, utan ifrågasätter dig. Jag tycker du ska prata mer med dem och verkligen försöka få dem att förstå din utsatthet hemma - din rädsla och ensamhet. Kanske kan du visa detta brev du skrivit till dem? Det kan vara något att prata om.
Kamrater är väldigt viktiga - inte minst när man inte har det bra hemma.
Du skriver att alla är taskiga mot dig i skolan. Är du mobbad? Det är inte normalt och riktigt att alla är taskiga mot en person. Om det är så skulle jag nog kalla det för mobbning och då ska du försöka göra något åt det - eller rättare sagt - skolan ska göra något åt det.
Det brukar vara väldigt svårt eller omöjligt att själv försöka förändra en sådan utsatthet. Du kan läsa mer om mobbning på UMO och mycket talar för att du också ska ta kontakt med skolhälsovården/skolkuratorn och berätta hur du blir behandlad.
Du önskar att du hade vänner och pojkvän. Det är jag övertygad om att du kommer att få. Du kommer snart vara så gammal att du inte behöver bo hemma och skolan tar också slut.
För många känns det som livet börjar då med ny frihet och många nya möjligheter
Jag tror det var ett viktigt brev du skrev. Du försökte berätta hur det är för dig och du försökte få hjälp. Jag tycker/hoppas du ska se på det som en början att du försöker hitta alternativ till det liv du beskrivit.
Kan du få kamrater på annat sätt? Kan du hitta andra att prata med?
Om du får starka självmordstankar igen ska du ringa Mind-Självmordslinjen och prata med någon.
Du kan också ringa Bris och prata med en kurator.
Du tar också upp frågan att flytta hemifrån. Den kan du prata om (anonymt om du vill) på KollPåSoc.
Jag tror du kan hitta någon att fortsätta prata/chatta med på Tjejzonen eller så kan du själv ta kontakt med en ungdomsmottagning.