Mamma och pappa förstår mig inte
Hej bup!
jag mår så dåligt just nu och orkar bara inte leva någe mer! Jag har berättat hur jag känner för min mamma men hon förstår inte. Hon säger bara att jag måste acceptera livet som det är. När jag mår dåligt börjar jag skaka och jag har lite enkel självskadebeteende. Mamma förstår ingenting inte pappa heller. Känner mig ful, misslyckad osv. Vad ska jag göra? Snart ger jag upp
Manda

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Va bra att du skrev till oss när det känns så svårt och tungt för dig. Det brukar vara jättejobbigt när man inte tycker att man känner sig förstådd. Kanske särskilt jobbigt om man inte tycker att ens föräldrar förstår. Då kan man känna sig extra ensam. Det är nästan alltid viktigt och bra att ha någon att prata med, att dela sina tankar och känslor med.
När det är som för dig att du inte känner sig förstådd av dina föräldrar kan det vara extra viktigt att se om det finns några andra vuxna i din omgivning som kanske skulle vara möjliga att prata med.
Du kanske kan fundera på om det inte finns någon vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna pröva att prata med.
Det skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor och som du kan lita lite på.
Du kanske också kan fundera på om att ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor. På ungdomsmottagningen arbetar det människor som är mycket vana vid att möte unga som har det svårt.
Det viktiga jag vill säga till dig är att det är bra att dela sina tankar och känslor med någon annan, att inte hålla svåra saker för sig själv. Det brukar inte hjälpa.
Om du pratar med någon kan du tillsammans med den personen tänka om din situation, så att du inte behöver må så dåligt som du verkar göra.
Lycka till