Känner mig galen och förstår inte
Hej!
jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Jag mår väldigt dåligt och har börjat få självmordstankar ( ja mina föräldrar vet). Men ibland känns det som jag tvingar mig själv att må dåligt, inte vet jag varför. Ibland får jag känslan av att jag kan få mig själv att må bra genom att bara bli glad men det är inte så enkelt. Jag pratar med kurator och ska börja prata med någon på bup. Men vågar inte nämna detta. Jag har add och autism om det skulle ha något med saken att göra.
jag hoppas verkligen ni svarar för vet verkligen inte vad jag ska göra. Just nu är typ självmord den ända utvägen jag känner till.
Jag känner mig helt galen. Och har börjat tröttnat helt det är som att jag inte längre kan kontrollera mig själv och mina känslor. Jag blir glad av att skada mig själv, inte vet jag varför. Sen gör jag allt för att andra ska se mig och mitt mående även fast dom redan vet.
Hoppas ni förstår. För det gör inte jag.
Hemlig

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Du undrar om det har något med saken att göra att du har fått diagnoserna ADD och Autism.
Det vet inte jag, men det går ju ändå att tänka att det ibland kan göra ditt liv mer krångligt. Men det betyder inte att du är konstig på något sätt som gör att det inte går att förstå dig. På BUP är man dessutom mycket vana vid att möta unga med olika slags diagnoser och tillstånd, så där kommer ingen tycka att du är konstig och svårbegriplig.
När jag läser ditt brev är det inte svårt att förstå att du har det kämpigt med dina tankar och dina känslor. Dessutom brukar det vara så, att om man går runt och försöker hålla allt man känner och tänker för sig själv, brukar det kunna kännas som att ens bekymmer blir större - inte mindre. De brukar inte heller försvinna av sig själva så lätt.
Nu har du ju varit stark och modig och berättat för oss om hur du tänker och känner och nu kanske du ändå skall försöka ta nästa steg, som är att faktiskt prata med den eller de du träffar. Då kan ni tillsammans tänka på vad det är som händer med dig och varför.
Det brukar vara så att bekymren kan kännas lite mer hanterliga och mer förståeliga. Förståeliga även för dig.
Lycka till!