Ångesten bara finns där
Hej! Är en tjej som på sistone känt av grov ångest hela tiden, som nu har hållit sig under ett tag. Har inte någon anledning till att känna av ångest inför något, den bara finns där och det känns sjukt jobbigt. Vad borde jag göra?
Caroline

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Vad bra att du skrev till oss och berättar om hur du känner dig.
I ditt brev undrar du vad du borde göra när du känner som du känner. Då vill jag igen säga att du gjorde alldeles rätt när du skrev till oss och försökte berätta om hur du känner dig.
Du skriver att du har ångest, men att du inte kan se något skäl till att du har ångest. Det är inte alls ovanligt att det kan kännas så, när man går runt och håller tankar och känslor för sig själv. Det brukar vara svårt att tänka om sig själv och vad det är som gör att man mår som man mår.
Det behövs oftast en annan människa till hjälp.
Du frågar om vad du borde göra.
Om du vill ha hjälp att förstå din ångest och hur det kommer sig att du känner som du känner (och då kanske kunna må lite bättre) behöver du antagligen vända dig till någon vuxen som du kan prata med.
Du kan kanske börja med att fundera över om det finns någon vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna försöka prata med. Det kanske skulle kunna vara skolkuratorn, skolsksköterskan eller din mentor.
Du kan också pröva att vända dig till din ungdomsmottagning där du bor.
På ungdomsmottagningen arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga med bekymmer som liknar dina. Där kan du få hjälp med att förstå vad det är som gör att du mår som du gör och då kommer du kanske kunna må lite bättre för att du mer vet varför du mår som du mår och också kanske kan hantera det på ett annat sätt.
Lycka till!