Har tankar att döda någon
Hej! Jag har under längre tid tänkt på att döda någon. Tror dom flesta velat döda någon någon gång men inte menat det. Men jag har sökt runt och planerat det bästa mordet osv. helt ärligt så skrämmer det mig att jag tänker såhär. Har självskadebeteende och depression så jag går till bup varje vecka och vill verkligen kunna ta upp detta men vågar inte. Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Tack för din viktiga fråga! Vad bra att du redan har en kontakt för man -jag i alla fall- kan väl tänka att dina tankar att döda någon, ändå på något sätt hänger ihop med andra tankar du har som är kopplade till ditt självskadebeteende och din depression.
Eller är de inte det?
Som du skriver har nog de flesta någon gång haft tankar att döda, men känt sig säkra på att det bara är tankar som inte kommer bli annat än tankar. Dina tankar skrämmer dig.
Är det så att du har dessa tankar som skrämmer dig eller är det för du tänker att du skulle kunna döda någon?
Eller kanske båda?
Jag tänker att man både i en depression (och när man självskadar sig) kan få skrämmande tankar - tankar man normalt inte känner när man mår bra. Och det är bra att prata om dem.
Så jag tycker du ska berätta och tänka att dessa tankar hör till din problematik just nu och att du genom att berätta och prata om dem bättre kan förstå dig själv och ditt liv- nu när du mår så dåligt.
Du skriver att du inte vågar berätta - men vad är du rädd för? Det här är sådant man kan prata om i en kontakt med BUP.
Det brukar inte vara så att man bara har "vackra och fina" tankar när man mår dåligt, utan ofta härjar helt andra (skrämmande, våldsamma  och självdestruktiva) tankar bland många andra.
Lycka till!