Sedan några år mått extremt dåligt
Hej,
jag har sedan några år mått extremt dåligt men under de senaste veckorna har det lättat. Under nästan 1,5år hade jag ett självskadebeteende som nu är över 1 månad sen det hände sist. Jag hade esterns svårt att få i mig mat och det kunde hända att ja inte åt nått förutom kvällsmat och då bara minimalt. De har varit borta nu i nån månad eller så men allt rasar igen. Innan hade jag kontakt med Elevhälsan 2ggr i veckan men ja kände bara att jag störde och slösade tid och slutade därefter. Mitt liv går utför, jag klarar inte av längre känner hur självskadebeteendet kommer tillbaka och hur dendär lilla rösten i huvudet som sa åt mig vad ja fick och inte fick äta kommer tillbaka. Jag går mitt sista år i grundskolan och jag klarar knappt av att gå en hel lektion utan att behöva gå ut för att gråta. Jag har höga förväntningar på mig själv och har väldigt svårt att sänka de. Mina föräldrar vet inte om varken mitt självskadebeteende eller att maten är svår för mig, men jag kan inte heller berätta för de. Jag vet hur de kommer reagera och det kommer bara bli värre.
varje natt ligger jag och gråter över mig själv och mina val, jag försöker motstå mit beteende men de blir svårare och svårare. Jag tränar minst 3ggr varje dag och försöker bränna alla kalorier jag ätit för att inte gå upp i vikt. Jag är rädd för att söka hjälp för att ja inte vill att mina föräldrar ska få reda på det, ja skulle oxå kunna gå till elevhälsan men sa för nån vecka sen eller så att ja mår jättebra och att jag inte behöver prata med nån, och skäms nu därför för att ja ljög för de!
förlåt för en jätte rörig text,
Anono

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag tycker inte alls att du har skrivit rörigt. Tvärtom är det lätt att förstå hur besvärligt ditt liv är och har varit länge. Jag vill gratulera dig till att du lyckats vara fri från dina svårigheter, så du vet att du kan!
Det är synd att du ljugit för elevhälsan och inte berättat för dina föräldrar, men inget att skämmas för. Det är väldigt vanligt att barn och ungdomar inte vågar berätta för sina föräldrar och också att de inte är uppriktiga mot proffsen som de träffar.
Du får ta en vända till och berätta för dem, både föräldrar och elevhälsan. Föräldrar vill ju i allmänhet sina barns bästa och de brukar inte vilja att deras barn mår dåligt. De finns till  för din skull och inte tvärtom.
Samma sak gäller för elevhälsan. De är anställda för att hjälpa eleverna i skolan. Du kan ju visa upp ditt brev och svaret om du tycker att du har svårt att formulera dig.
Du beskriver att du har höga förväntningar på dig själv och har väldigt svårt att sänka dem. Det är du heller inte ensam om. Det brukar handla om prestationsångest. Jag har lagt in några artiklar om ångest och du kan speciellt läsa: om prestationsångest. Kanske kan du få idéer kring vad du kan göra för att må bättre.
Shedo  är en sida som ger stöd till personer med ätstörningar och självskadebeteende. De har färdighetslistor som man kan använda i svåra situationer.
Ta mod till dig och berätta så att du får den hjälp du så väl behöver!