Innerst inne vill jag ha ett svenssonliv
Jag hatar mitt liv. Jag är fast i ett system som bryter ner mig och alla mina chanser är över. Är 16 och har inte gått i skolan sen 8an, det kändes bara för poänglöst och jag orkade inte. Jag kommer aldrig kunna skaffa jobb eller familj som en vanlig människa, jag är inte gjord för det. Jag är fast i ett samhälle som förstör mig och jag kommer inte kunna leva såhär länge. Mina planer är att boka en flygbiljett till något annat land så fort jag fyller 18, packa en liten väska och ta det därifrån. Kan vara hemlös i landet jag kommer till, eller bo på vandrarhem, eller hos folk jag träffar under tiden. Planerar att ta livet av mig efter några år av att chilla. Jag absolut avskyr varje del av att vara människa och jag klarar inte av att leva. Det är mitt liv och mitt val, och jag vill inte såra min familj och pojkvän lika mycket så om jag bara försvinner några år innan jag dör är det bäst, för alla mina chanser är över ändå. Går till skolkuratorn trots att jag inte går i skolan och han verkar inte tycka detta är rimligt. Ska bli remitterad till Bup. Min fråga är då, alltså, om jag kommer bli tvingad att ’fixas’ om jag berättar detta för psykologen på bup? Planen jag berättat om är i min värld, min ända räddning att överleva tills jag blir 18, och är även något jag känner behov av att prata om. Kommer de försöka övertyga mig att planerat självmord inte är okej och lägga in mig eller nåt? Kuratorn vägrar acceptera att jag inte kan ha ett svensson liv och att det inte är lönt att försöka ändra mina tankar, kommer psykologen istället acceptera det? Eller typ säga att jag är självmordsbenägen och ge mig nån tvångsbehandling eller skit? Innerst inne vill jag ha ett vanligt svensson liv. Med partner och barn och en golden retriver typ, men det gör så jävla ont att tänka på då det är omöjligt. Jag ber om ursäkt om detta är grovt/ otydligt, känner mig bara så fast och får panik.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det gör ont att längta efter någonting som man inte tror man kan uppnå.
Typ att kunna leva ett svensonliv som du innerst inte längtar efter, men du litar inte på dig själv att kunna nå dit.
Det är oerhört smärtsamt, det förstår jag helt och fullt.
Om vi nu satt mitt emot varandra och kunde föra ett samtal, skulle jag ställa en rad frågor till dig. Till exempel: hur det kommer sig att du så tidigt i ditt liv - efter att du endast levt 14-16 år av möjliga 80-90 -  har gett upp. I alla fall nästan.
Hur kan man veta att man inte kan nå sina mål under återstående decennier? Jag skulle vilja undersöka sådana frågor tillsammans med dig.
Men här har vi inte möjighet att göra det. Jag vill ändå inte ge upp hoppet att mitt svar till dig hjälper dig på vägen framåt. Inte till självmord så klart, men att du vågar prova dig vidare på vägen till det liv du vill bygga och leva.
Jag vet ingenting om dig. Men jag läser att du har en familj och även en pojkvän som du inte vill såra; alltså - du känner att de älskar dig och du älskar dem. Annars skulle du inte bry dig om dem. Jag läser också att du inte har tilltro till dig själv att vara en person kapabel till att hitta sin plats i samhället och påverka samhället, så som man tycker samhället ska fungera.
Jag skulle kunna säga att du inte har det självförtroende som krävs för detta. Inte i nuläget i alla fall.
Du undrar vad som ska hända på BUP. Om de ska "fixa" dig på något sätt. Jag kan säga att ingen kan "fixa" någon. Man samtalar och man försöker på olika sätt stötta och hjälpa ungdomen man träffar så att hen hittar sin väg, upptäcker sina förmågor och sina möjligheter.
Tvång används inte förutom i yttersta nödfall om någon är en omedelbar fara för sig själv eller för någon annan, eller om man tappat uppfattningen om verkligheten (dvs är psykotisk). Det verkar inte vara fallet med dig.
Det låter alldeles utmärkt att du tänker berätta på BUP vilka planer du har. Öppenhet och ärlighet är förutsättningen för att din blivande behandlare förstår dig på riktigt. Att resa utomlands och se sig om i världen är i sig inget fel alls.
Att inte göra något oåterkalleligt skadligt innan dess är också viktigt och bra.
Det visar att du trots allt är tillräckligt stark och förnuftig att ge dig själv nya chanser.
Men du har två år tills du blir myndig och det är inte likgiltigt hur du tillbringar dessa år. Jag hoppas innerligen att du får bra stöd och hjälp för att under dessa år utrusta dig med kunskap och färdigheter att klara av en sökande tid utomlands.
Ditt mejl var inte ett dugg otydligt, snarare gripande formulerat. Lita på att du "fixar" ditt liv själv med hjälpen du får och kommer att få.
Jag tror att du har inneboende krafter till att nå dina livsmål.