Mamma förstår inte, tvingar mig till skolan
Hej!
Har mått dåligt ett tag nu och vet inte riktigt vad jag ska göra, har berättat för min mamma då jag inte klarar av att gå i skolan men hon tvingar mig dit ändå. Har skolkat en gång då jag inte alls klarade av det, det ledde bara till en konsekvens vilket var att jag har fått mindre internet. Hon förstår inte att jag inte klarar av det eftersom att jag mår så som jag gör.
Hur ska jag kunna förklara för henne så hon förstår och kanske kan låta mig vara hemma om jag behöver det och jobba hemifrån så mycket som jag orkar?
Deppig tonåring

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att din mamma inte förstår dig och minskat ditt internet.
Att bli bestraffad, eller att få en konsekvens för det du gjort, är ingen väg som leder till någon bra lösning utan risken finns att det blir mer konflikter och att din relation med din mamma försämras.
Men det finns bättre lösningar så ge inte upp. Mer om det senare i mitt svar till dig.
Din mamma skulle behöva få hjälp att hitta bättre sätt att hjälpa och att förstå dig. Berömma och stötta istället för att kritisera och bestraffa. Jag tror att de flesta, om inte alla, föräldrar skulle önska att de inte behövde använda sin makt och auktoritet för att förändra, utan att det skulle ske på ett mjukare sätt och i dialog. Mer kärlek och mindre bråk.
Att under en period få minskat internet är inte det värsta enligt mig. Det som jag tycker är värre är att du och din mamma inte förstår varandra. Att ni inte kan sitta ner och diskutera. Hitta lösningar som blir bra för dig.
Du blir väldigt ensam om "problemet" om du inte delar det med någon som förstår dig. Vill ändå passa på att berömma dig för att du försökt prata med din mamma. Det var bra gjort.
Om problemet handlar om skolan behöver din mentor och kanske elevvårdsteamet kopplas in, så alla förstår vad som gör att du inte klarar av att gå dit.
Om lösningen är att vara hemma från skolan och arbeta på distans vet jag inte, men ett råd till dig är att ta hjälp av någon, så ni tre kan sitta ner och samtala.
Jag skulle vilja be dig fundera på om det finns någon släkting, granne, bästa kompis förälder eller någon annan vuxen du tycker verkar klok som du litar på. Om det är så att du skulle behöva stöd att prata med din mamma, kan en idé vara att någon utomstående är med på samtalet. De skulle naturligtvis även kunna vara din kurator från skolan.
Fördelen att koppla in en tredje person är att den kan vara neutral. Den kan se till dina behov och samtidigt förstå din mammas situation. Kanske stötta och motivera din mamma att söka hjälp.
I vissa kommuner finns det föräldrakurser som skulle kunna vara ett alternativ.
Om ni lätt hamnar i bråk då ni pratar med varandra kanske samtalen kan bli lugnare och mer konstruktiva då till exempel kuratorn är med.
Du nämner inget i ditt brev om vad som gör att du mår dåligt. Om du till exempel känner dig otrygg i skolan. Är utfryst av dina klasskamrater.  Är mobbad eller att kraven i skolan är för höga. Superstressad av att ha hamnat efter i ditt skolarbete.
Det finns säkert orsaker jag inte räknade upp, men det är viktigt att skolan och din mamma får veta hur din skolsituation ser ut.  Om ditt dåliga mående handlar om något annat, eller en kombination av flera saker, är det naturligtvis lika viktigt att detta kommer fram.
Att berätta hur man mår för någon är vägen till förändring och det kan kännas skönt att dela tyngden med någon annan.
Så sök hjälp och var lika modig igen som du var då du pratade med din mamma!
Lycka till.