Känner mig barnslig
hej
jag är 13 (väldigt snart 14) och vet inte vad som är fel på mig.
nästan majoriteten va mina kompisar har tre diagnoser eller problem. jag tänker oftast att jag vill vara som dom. ha någon diagnos eller problem.
ibland vill jag skada mig själv men vågar inte för att det inte känns värt det.
allt jag gör eller har på mig känns barnsligt och jag får bara ångest av allt.
snälla förklara vad som är fel på mig.
Joy

BUP svarar:
Hej Joy!
Du undrar vad det är som är fel på dig. Det vet jag naturligtvis inte. Jag vet inte ens om det överhuvud taget är något fel på dig. Det är kanske så att det inte är något fel på dig!
Även du om kämpar med jobbiga känslor, vill jag säga.
Jobbiga känslor har du, det kan jag se. Men det är inte samma sak som att man har någon sjukdom eller någon dold diagnos.
Du verkar däremot vara rätt så starkt påverkad av att  - som du säger - majoriteten av dina kompisar har någon eller några diagnoser. Det är helt naturligt att du också börjar tänka i dessa banor. Vi påverkas allihop av det som vi ser omkring oss. Det är en sak.
Det andra är att vi alla vill gärna tilhöra en gemenskap och i ungdomsåren är det extra viktigt att vara som de andra, att ha det som de andra har, klä sig som de andra och ha samma prylar som andra.
Allt detta symboliserar just gemenskap och tillhörighet. Så långt är det helt förståeligt, det är det vanliga och normala under utvecklingen.
En del av din ångest kan bottna i att du inte delar "gemenskap" med dina kompisar på den punkten att du inte har något diagnostiserat problem. Jag tycker att du tänker klokt och moget (alltså inte barnsligt!) när du överväger för- och nackdelar med att skada dig.
Det är bara att berömma att du kan göra ett sådant övervägande och du hamnar på rätt slutsats!
Du talar om "majoriteten" av dina kompisar. Det betyder att du även har kompisar som inte har diagnoser. Kompisar som du hittar gemenskap med i att ni inte har det som andra har. I så fall behöver du inte känna dig som  - så att säga - "ensam sticker ut".
Jag tycker att det är fint att du både umgås med kompisar som har problem och umgås med dem som inte har liknande svårigheter. En blandning av vänner är det bästa man kan ha. Det hjälper dig i din utveckling att bli en tolerant och empatisk person.
Vet du, livet är tyärr inte helt rättvist. Du kanske har en familj som ger dig en tryggare uppväxt än några andra har, en familj som ger dig värme och kärlek och du är född med mer lyckosamma biologiska förutsättningr än en del andra du träffar har. Det är bara att vara glad och tacksam för.
Sök inte nödvändigtvis fel på dig själv. Men tala gärna med kloka vuxna om vilka tankar och tvivel du brottas med. Det behöver man göra när man känner sig osäker. Bäst att börja med föräldrarna. De känner dig bäst och kan ge dig kloka råd.
Om det inte fungerar för dig, vänd dig till skolkuratorn och berätta om dina tvivel på dig själv. Det är inte konstigt - tvärtom. Det är ett moget beteende att reflektera över sig själv, sina förmågor, sina egenskaper, starka och svagare sidor som alla männskor har.
Även på nätet kan du få råd och stöd på chatt om du går in på tjejzonen.se