Mediciner, men nu börjar jag må mer dåligt igen
Jag har mediciner för ångest men nu börjar jag må mer dåligt igen. Jag vill inte prata med mina föredrar igen. Jag orkar inte med de. Jag mår även ganska dåligt över min kropp. Jag mår ibland så dåligt så jag vill dö. Jag har besökt bub ett dusin gånger. Vad ska jag göra.
Nova

BUP svarar:
Hej Nova och tack för ditt brev!
Jag kan trösta dig med att du inte är ensam. Det finns jättemånga i din ålder som känner oro och ångest och också som mår dåligt över kroppen. Många oroar sig över hur det ska gå i skolan och över framtiden.
När man kommer in i puberteten händer det ju saker med kroppen. Man får finnar, hår på ställen man inte haft hår på tidigare, man får bröst och kurvor. Man känner sig ful, fet eller för mager, för lång eller för kort.
En del får förändringar senare eller tidigare än andra - det är vanligt.
Jag vet ju inte varför du mår dåligt över din kropp, så jag gissar bara att det handlar om att din kropp förändras nu.
Du frågar vad du ska göra. Jag är rätt säker på att du själv har svaret. Du ska naturligtvis prata med dina föräldrar och berätta för dem hur du mår. Du har det faktiskt lättare än många andra, för du har ju pratat med dem tidigare. Jag antar att det är de, som har tagit kontakt med BUP och att de varit med dig där. Föräldrar brukar faktiskt bry sig om sina barn och vill inte att de ska gå omkring och må dåligt utan att få reda på det.
En annan sak som är underlättande är att du redan har varit på BUP. Då kanske det finns en person där som du kan träffa igen.
Jag vet inte varför du inte fått hjälp fast du varit på BUP så många gånger. En möjlighet är att du inte berättat allt om hur dåligt du mår. Den som jobbar på BUP måste få reda på hur det ligger till. Vi är ju inga tankeläsare, även om många tror att det är så.
Jag kanske är orättvis mot dig som tror att du inte berättat hur det är ställt. Istället kan det ju vara så att du har träffat någon som du inte känner förtroende för. I så fall är det bara att byta person. Det är inget ovanligt och vi är vana vid det.
Dina föräldrar behöver bara berätta för BUP, så kan du få träffa någon annan.
Här kan du läsa om ångest: Snorkel. På den här sidan finns också avslappningsövningar, som kan vara till hjälp att pröva när man känner sig orolig.
Ta mod till dig och berätta för dina föräldrar så ska du se att du får hjälp att må bättre!