Vill inte råka på pappa
Jag är konstant orolig över att gå ut från mitt rum. Jag vill inte råka på pappa. Ibland knackar han på dörren och blir arg utav ingen anledning. Detta händer regelbundet och min mamma gör ingenting. När pappa blir arg hotar, puttar / slår och kallar han mig fula saker medans han skriker i mitt ansikte.
Mamma gör oftast ingenting. När jag försöker prata med min mamma om detta så känns det som om hon inte riktigt vågar stå upp för sig själv och försöker avsluta samtalet snabbt. Någon gång sa hon att det var rätt åt mig och att jag inte lyssnat på henne och därför försenade det.
Vet inte vad jag ska göra, mår dåligt och kan inte fokusera på skolan. Är orolig i skolan och i hemmet!
BOB

BUP svarar:
Hej!
Vilken hemsituation du beskriver !
Din pappa skulle behöva få hjälp med att hantera sitt häftiga humör. Det han gör mot dig är helt oacceptabelt. Det spelar ingen roll om du tjafsat emot eller sagt ifrån. Hot, våld och bli kallad nedsättande saker är fel. Så otroligt fel. Om detta fortsätter och din mamma inte klarar av att stå upp för sig, skulle socialtjänsten behöva få reda på hur ni har det.
Att din mamma inte heller kan skydda dig från din pappas slag och verbala attacker är allvarligt.
Att du mår dåligt och påverkas av detta räcker som skäl för att detta måste upphöra. Om du sedan skulle ha syskon som bor hemma och inte heller mår bra är det en ännu större anledning till att din pappa inte kan fortsätta på samma sätt. Det är viktigt för er alla att det blir lugnt där hemma.
Att allt våld, hot om våld, kränkande behandling upphör.
Din mamma skulle behöva få stöd att hitta kraften att säga ifrån. Det är naturligtvis inte lätt och det är ett bevis på att det finns skäl att vara rädd, känna otrygghet då även din mamma väljer att titta bort, förminskar problemet eller känner precis samma rädsla som du gör.
Att du har svårt att kunna fokusera på skolan fullt ut är lätt att förstå. Om det är så att du inte vet när, men att din pappa kommer bli arg skapar detta säkert mycket stress. Du kanske har svårt att koppla av, sover dåligt. Om du sedan är otrygg hemma.
Vem klarar av att göra hemläxorna i detta kraftfält då man när som helst kan få besök på rummet av en aggressiv förälder?
Nu undrar jag om det finns någon utanför familjen som vet hur ni har det. Grannar som kanske hört att ni skriker och bråkar. Släktingar, din mentor eller kurator på skolan? Är det någon som vet?
Kanske har ni fått insatser av socialtjänsten för några år sedan och de behöver få veta att problemen återkommit eller nya har tillkommit
Det finns en hemsida jag vill rekommendera: Koll på soc heter den och den förklarar socialtjänstens arbete från ett barn- och ungdomsperspektiv. Kolla in den!
En annan verksamhet som jag gillar och vill rekommendera är Maskrosbarn. Den vänder sig till barn som har föräldrar som missbrukar, är våldsamma eller har någon psykisk ohälsa.  Från organisationen maskrosbarn kan du får stöd och råd.
Jag önskar att du inte behövede ha det så här och att allt var annorlunda i skolan och hemma. Tyvärr finns det inga snabba lösningar, men du skulle behöva ta steget att berätta hur du har det hemma och hur din pappa behandlar dig.
Att avslöja familjehemligheter hur det är hemma kan vara svårt, men det är ett tema du skulle kunna prata med maskrosbarn om. De är vana att hjälpa barn och ungdomar i liknande situation som du befinner dig i.
Tack för ditt brev och lycka till.