Är inte som alla andra
Hej! jag har ett problem..Jag har känt väldigt länge att det känns som att det är något fel på mig, som att jag alltid gör annorlunda än alla andra och att jag beter mig på ett annat sätt. Det känns som att folk tycker att jag är jobbig och jag hatar att det känns så. Jag hatar skolan också för alla är så elaka där. Jag har svårt att somna på nätterna och min mamma och pappa har gått isär, dom bråkar jätte mycket även fast jag inte får träffa min pappa. Han är alltid jätte arg och kallar mamma fula saker och säger att han ska slå henne så att hon dör och att hon är dum i huvudet osv osv. Jag har ingen kontakt med honom längre och jag har bytt nummer så att han inte kan få tag på mig för att han inte var snäll när han skrev till mig. Men iaf, skolan, det känns som alla lärare hatar mig där för att jag har svårt att koncentrera mig i klassrummet och jag glömmer ofta bort att vi har läxor eller att jag har saker att göra eller så glömmer jag sakerna jag behöver för att plugga på skolan. Och jag tycker att det är jobbigt i skolan när lärarna berättar om saker och gör långa instruktioner för jag kommer inte att komma ihåg vad dom har sagt eller nåt och när jag frågar vad jag ska göra så blir dom bra arga för att dom tror att jag inte lyssnar. Det känns som att lärarna hatar mig för att oftast så skjuter jag på att göra läxorna eller något inför ett  prov och sedan när jag gör det är det försent. Jag blir lätt arg och jag klarar inte av stora förändringar eller snabba förändringar t.ex. blir jag jätte arg ifall mina småsyskon har en kompis med sig hem utan att jag vet om det. Jag klarar inte av att vara med folk för länge heller för då blir jag irriterad jätte lätt och jag blir irriterad på saker som andra knappt tänker på. Mina vänner tycker det är jobbigt och jag tycker oxå det för det känns som att jag är den enda i världen som gör det.
Nathalie

BUP svarar:
Hej
Vilket brev du har skrivit!
Jag är verkligen imponerad. Välskrivet och det som är det bästa av allt är att det blir lätt att förstå vad som blir svårt för dig. Du ger bra exempel.
Du har svårt med stora snabba förändringar. Då dina små syskon har tagit med sig en kompis hem då blir detta jobbigt för dig. Du blir då lätt arg.
Koncentrationssvårigheter i skolan. Svårt att komma ihåg långa instruktioner. Glömmer läxböcker och att plugga inför prov.
Dina föräldrars separation och hur deras bråk påverkat dig. Din pappas ilska och verbala attacker. Allt elakt han kallat din mamma för kommer du ihåg.
Du klarar inte av att vara med folk för länge. Du behöver egen tid och återhämtning. Får du inte det blir du irriterad.
Alla exempel du räknar upp skulle det vara bra om du delar med dig av.
Skolan skulle behöva veta hur du upplever din skolsituation.
Att dina små syskon ska kunna få ta hem kamrater går väl inte att stoppa men det kanske går att planera in så du kan vara lite förberedd. Då är det ju din mamma som får planera detta eller säga på morgonen att i eftermiddag kommer den eller den hem till oss.
Om alla bråk mellan dina föräldrar gör dig ledsen, kanske du skulle behöva prata med någon om detta. Hur känns det för dig att ha sagt upp kontakten med din pappa. Är det skönt? eller saknar du honom ibland?
Dina funderingar runt att vara annorlunda och att det skulle vara något fel på dig är ett intressant tema du kanske skulle kunna prata med din skolkurator om.
Spara ditt fina brev som minnesstöd när du behöver berätta om viktiga saker för din mamma och för skolan.
Tack för ditt brev och fortsätt skriv. Där har du en talang som du kanske vill utveckla ännu mer.