Sexuellt utnyttjad av en äldre släkting
Hej, jag är en 17-årig tjej. När jag var mellan 4 och 9 år så blev jag sexuellt utnyttjad av en äldre släkting. När han bodde uppe på vår gata så brukade han och jag cykla till en närliggande sjö och bada. Han brukade bygga en koja med filtar som vi kunde sitta i. När vi satt där inne så åt jag lite kakor och drack juice och medans jag gjorde det så brukade han tafsa på mig när jag satt i min bikini. Han brukade även smygtitta på mig när jag bytte om vid sjön, så jag fick gå in i ett litet skogsbryn och gömma mig. Detta hände flera gånger varje sommar under åren. Något annat som han brukade göra väldigt ofta var att pussa mig på munnen och det pågick under alla 5 åren. Varje gång vi var ensamma så brukade han pussa mig. Han väntade alltid tills vi var ensamma och sen pussade han mig och han blev alltid så glad när vi gjorde det men jag förstod aldrig varför.
De gånger som jag sa att jag inte ville följa med så hotade han mig att om jag inte följde med så skulle vi aldrig göra något tillsammans igen, så även om jag var trött och inte orkade så följde jag med ändå. Ett ställe som vi ofta brukade cykla till var till en hästhage. Utanför hagen fanns en liten gräsplätt som vi brukade sitta och fika på. Han brukade röra mig på mitt lår och smeka mig på kroppen. Varje gång vi hade varit iväg och han hade rört eller pussat mig så sa han att "det här är vår hemlighet så du får inte berätta för någon om vad vi har gjort". Och det var det jag gjorde, jag höll det hemligt och ljög för mina föräldrar i flera år om att det var kul att vara ute med honom.
Det värsta som han någonsin gjorde var när jag var ungefär 8 år. Vi var på stranden och jag hade på mig min bikini och han hade badbyxor. När vi var nere vid sanden så bad han mig att lägga handen på insidan av hans lår. Jag fick en konstig känsla och sa nej, men han fortsatte tjata på mig tills jag gav upp och lade handen där. Jag kände en mjuk sladdrig cylinderformad sak och ryckte snabbt bort handen. När jag tittade upp på honom hade han en självbelåten min och sa "det där var min snopp". Återigen sa han att jag absolut inte fick berätta om det som hade hänt, och det gjorde jag inte. Jag fortsatte ljuga för mina föräldrar om alla händelser. Snopp-händelsen tyckte jag var så obehaglig och hemsk så jag förträngde det. Det var först för ca. 3 år sedan som jag fick en flashback och mindes vad som hade hänt.
Ända sedan den flashbacken så har jag haft väldigt svårt att vara ensam med äldre män och bara att gå förbi dem ge mig hemska bilder om att de vill röra mig så som min släkting gjorde. Jag har inte velat ha hjälp innan då jag märkt att det blivit värre av att prata om det. Men nu när jag är äldre så orkar jag inte längre med tankarna och minnena. Det blir för mycket. Jag har även haft hemska drömmar då jag ser allting från mitt gamla barnperspektiv och hur han sitter där framför mig och pussar mig och rör vid mig.
Jag har nu kommit upp i den åldern då jag eventuellt vill börja dejta och ha sex. Men oroar mig över hur jag kommer reagera på den situationen då jag får panik att endast tänka på sexuell närhet.
Hur ska jag bearbeta och komma över den här händelsen på bästa sätt?
Vem ska jag söka hjälp hos?
Mimmi

BUP svarar:
Hej Mimmi!
Det du beskiver i ditt mejl är en tyvärr ofta förekommande händelseserie vid sexuellt utnyttjande av barn eller sexuella övergrepp på barn. Allt som oftast är det är närstående - en släkting, en vän till föräldrarna eller kanske en granne som ger sig på barnet. Det är också typiskt att förövaren i regel är snäll men ändå kommer med hot i mer eller mindre grova eller dolda ordalag för att barnet inte ska berätta för någon. De vet mycket väl att det de gör är olagligt, men vill undkomma straff och ansvar för sina handlingar.
Som jag ser det har du en mogen syn på vad du har varit utsatt för och att du behöver bearbeta det. Det råder inget som helst tvivel om att det du under många, många år och från en mycket tidig ålder var utsatt för är sexuella övergrepp.
Du kan läsa mer om detta om du öppnar länkarna jag bifogar här nedan.
Jag kan bara bekräfta din sunda insikt om att du behöver bearbeta det du har varit med om. Du ser att dina obearbetade traumatiska upplevelser spökar i ditt huvud efter alla år som har gått vilket också är en typisk reaktion på sexuella övergrep. Minnena frestar på och kan förhindra att du hittar din lustfyllda sexualitet och ett aktivt, obehindrat sexliv.
Det kan vara av betydelse om du bryter tysnaden och berättar-även för dina föräldrar. Det kan i sig ge en lättnad. Men jag tror inte att det räcker i ditt fall. Jag tycker att du ska ta profesisonell hjälp.
Först och främst rekommenderar jag att du vänder dig till ungdomsmottagningen för samtal.
Ett annat förslag är att du ringer till vårdcentralen som numera ska ha mottagning för psykiska problem (med tanke på den rådande epidemin kan det vara svårare att just nu komma in där, men värt att fråga i alla fall).
Du kan förstås också ringa till den BUP- mottagning som du tillhör (adresserna finns på vår hemsida).
I din ålder och utifrån problemets natur kan du ringa själv.
Det är viktigt att du fullföljer din avsikt att bearbeta din utsatthet som barn.
I väntan på att du kommer till samtal  kan du få stöd och börja formulera dina tankar och känslor via chatt till exempel på föreningen tilia eller på tjejzonen.se.