Kommer att fastna i självskadebeteende
Hej
Jag har under en längre tid mått dåligt. under senaste månaderna så har det mesta blivit mycket sämre. Jag har fått panikångest ett par gånger och snart kommer jag fastna i ett självskadande. Det senaste året så har jag hoppat över måltider och jag äter bara mindre och mindre just nu för varje vecka som går. Min sömn är väldig dålig just, den har blivit sämre på senaste tiden, förut så sov jag runt 8 timmar per natt men nu sover jag mellan 4-6 timmar och väldigt sällan 7-8 timmar.
Och jag hinner inte och kontrollera något för att det händer för snabbt och jag hinner inte med. Finns det något jag borde/kan göra?
R.O.

BUP svarar:
Hej!
Jag tänker på din sista fråga i ditt brev: finns det något jag kan eller borde göra?
Det låter som du är inne i en negativ spiral när allt känns som det blir värre. Det gäller maten, självskadebeteendet och också sömnen. Alla tre saker är ju väldigt viktiga.
Det första jag undrar är om du pratat med någon om hur du har det? Vet dina föräldrar hur du mår? Har du vänner som du kan prata med?
Jag tror att det är viktigt att kunna dela tankar och känslor kring hur man mår med andra. Men det kan ju också vara svårt.
En annan sak jag undrar är om det hänt någonting i ditt liv som du tror hänger ihop med hur du har det nu? Någonting i familjen, eller nånting med dina kamrater? Såna saker kan ju påverka en väldigt mycket. Besvikelse och rädsla kan ju leda till tankar om att man själv är värdelös och det kan i sin tur leda till självskadebeteende.
Jag tror det vore bra för dig att berätta för antingen dina föräldrar eller kanske en skolkurator om hur du har det, som ett första steg att försöka förstå vad det är som får dig att må så dåligt.
Eller kanske kan du få hjälp genom att chatta på Tjejzonen. Du behöver hjälp med att sätta stopp - för att du äter mindre och mindre. Det kan leda till ännu mycket större problem.
Det är väldigt bra att du vänt dig hit och att du har berättat om dina svårigheter - det är ett första steg du tagit. Men du behöver fortsätta få hjälp att kunna gå vidare.