Kuratorn slutade plötsligt
Hejsan
För tre år sen var det en utredning på soc för att mina föräldrar slog mig o sa elaka saker. Jag har pratat med en kurator på skolan under lite mindre än ett år. För att jag har svårt att hantera alla minnen av alla dåliga saker som har hänt. Jag tänker på det varje dag och ibland kan jag få en ångestattack om något händer som påminner om saker som har hänt. Ibland får det mig att riva mig själv för att det hjälper mig att lugna ner mig själv. Det är väldigt jobbigt men jag tror det skulle hjälpa o prata med någon. Hursomhelst så är kuratorn nu tjänstledig och jag slutar nian så jag kommer nog inte att träffa henne igen. Jag fick beskedet väldigt plötsligt. Men är detta något bup kan hjälpa med kanske? Jag vill heller inte att mina föräldrar ska bli inkopplade då doc utredningen inte gick så bra. Jag börjar bli väldigt trött på att behöva dras med detta problemet. Det är jobbigt och det blir som ett moln som hänger över mig hela tiden. Kan vara värt att nämna att jag inte har en ätstörning men är rädd att få en då jag börjat äta mycket mindre o gå ner i vikt för att mamma konstant säger saker som att jag är tjock o borde ha lika smal midja som modeller etc. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Vill prata med någon men vill inte att mamma o pappa ska kopplas in. De blev väldigt arga under soc utredningen.
Eolhc

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Du frågar om dina bekymmer är något som BUP kan hjälpa dig med utan att dina föräldrar blir inkopplade. Du kan alltid pröva att ringa BUP, men det brukar vara så att BUP behöver att föräldrarna åtminstone samtycker till att deras barn har kontakt.
Det brukar inte vara lätt när man gått hos någon som man har förtroende för och den kontakten sedan plötsligt avslutas då man själv inte vill det.
Finns det någon mer på din skola som vet hur du har det och att du träffat kuratorn? Du kan ju fundera på det och kanske försöka ta hjälp av någon på din skola med att prata med dina föräldrar att du skulle vilja kontakta BUP.
Om det verkar för svårt för dig nu så finns ungdomsmottagningen. På ungdomsmottagningen arbetar det människor som är mycket vana vid att träffa unga som har det som du. Där kan du träffa en kurator som du kanske kan ha samtal med om hur du har det.
När man läser ditt brev är det inte alls svårt att förstå att du har det kämpigt och att du skulle ha nytta av att få fortsätta att prata med någon om dina tankar och känslor.
Jag tycker att det låter bra och viktigt att du vill ha hjälp. Det brukar inte vara till någon hjälp att försöka gå runt och hålla jobbiga tankar och känslor för sig själv.
Om du har funderingar om soc och utredningen kan du titta på en hemsida som heter ”Koll på soc”. Där kan du också ställa frågor anonymt.
Men som sagt - det du kan göra nu är att gå till, eller ringa till, ungdomsmottagningen där du bor så att du kan få komma till någon för att återuppta dina samtal.
Det var bra att du skrev till oss och nu skall du försöka kämpa på och ta nästa steg som är att boka en tid för att få träffa någon - kanske på ungdomsmottagningen.
Lycka till