Tufft när allt händer på en gång
Hej!
Jag har mått dåligt i inte så jätte länge ungefär 6 månader kanske inte så länge men det har varit rätt tufft för mig eftersom allt hände på samma gång typ!
Jag är faktist ensam har inte och hänga med eller ens kunna prata med om något, det är alltid jag som ingen vill jobba med? Dom i min klass har börjat med att ha kallas och sånt och det är alltid jag som dom inte inbjuder? Jag blir jätte ledsen faktist eftersom jag känner mig utanför hela tiden det känns som att ingen vill ha mig eller att ingen älskar mig ens inte ens mina föräldrar, jag har inte berättat något för mina föräldrar och jag personligen har förändrats mycket och det känner jag själv, det som jag tyckte var roligt tycker jag inte är roligt längre, jag sover nästan inte längre ens sover bara 2 timmar varje natt det är bara för att jag tänker o tänker jag har väldigt dåliga betyg nu för att jag inte fokuserar under lektionen jag känner mig bara helt borta jag känner att jag är helt värdelös och att jag är dåligt och ful och ingen vill hänga med det här gör jag i min huvud hela tiden som att någon sitter inne i min huvud och säger det hela tiden, jag ser min framtid svart Det var inte så innan, jag känner mig helt enkelt värdelös, livet skulle varit bättre utan mig och att det är ingen mening med att jag ska ens leva längre det är bara för att jag är så ledsen inåt i mig och det går och o förklara hur ledsen jag är och ensam, jag blir lätt arg för det minsta lilla, jag håller på och festar det senaste tiden och jag vill sluta men kan inte är liksom full varje helg och det är jag jätte besviken över, kan ni hjälpa mig för att jag behöver hjälp
Trött på mig själv

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Det var bra att du skrev till oss för det låter verkligen tufft för dig. Det är inget bra när man känner sig utanför som du gör. Det brukar till slut bli svårt att koncentrera sig och svårt med sömnen och många andra saker.
Finns det ingen vuxen på din skola som vet hur du har det? När det är trassligt mellan elever skall skolan försöka hjälpa till att lösa de problem som finns. Som till exempel det du beskriver. Man skall kunna känna sig trygg och säker i skolan.
Om du funderar lite - kan du tänka på någon vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för? Det skulle kanske kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor eller lärare.
Då skulle du kunna börja berätta om hur du känner och tänker. Då skulle du kunna få hjälp med att prata med dina föräldrar om hur du tänker. Jag känner ju inte dig eller dina föräldrar - men, även om du tänker att de inte älskar dig, så kanske det hänger ihop med att du känner dig så ensam och att du faktiskt inte berättat för dem om hur du har det.
Min erfarenhet är att de flesta föräldrar vill försöka vara till hjälp och stöd för sina barn. Men då är det ju viktigt att det vet hur barnet känner och tänker. Att det känns så svart och svårt för dig kan kanske också hänga ihop med att du håller allt inom dig och för dig själv.
Det är nog också så att det är först när man berättar om hur man har det så det finns en möjlighet för någon annan att förstå och hjälpa till.
Du kan också kontakta ungdomsmottagningen där du bor. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möta och hjälpa unga som har det svårt, som du har.
Där kan du också få hjälp ifall du behöver gå vidare och hur du då skall göra. Nu när du skrev till oss tog du första steget mot att dela dina tankar och känslor. Nu skall du försöka ta nästa steg som är att försöka prata med någon som du träffar.
Lycka till