Bråkade med mamma och det blev illa
Jag bråkade nyligen med min mamma och det blev ganska illa. Hon sa några saker till mig som sårade mig riktigt mycket och jag bad om ursäkt och sedan försökte jag förklara varför hon blev arg och ledsen och hon gjorde samma sak, men hon tycker fortfarande att jag är egoistisk och att jag aldrig kan ha fel och att det är därför jag fortsätter att säga emot och att det är därför mitt ex gjorde slut med mig, och hon vet hur ledsen jag har varit över att jag och mitt ex gjorde slut. Och jag vet bara inte vad jag ska göra längre, för jag försöker ju förklara mig, och jag försöker förstå henne men nu har det bara slutat med att hon inte orkar vara i min närhet och inte vill prata med mig, så det enda jag undrar är vad jag ska göra, för jag mår jätte dåligt på grund av det här och det händer så mycket annat runt omkring mig nu också så jag orkar inte mer. Vad ska jag göra?
Kalle anka

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Först vill jag säga att det var att du skrev till oss. Svåra tankar och känslor skall man inte gå runt och hålla för sig själv. Det som brukar hända då är att tankarna blir jobbigare och större och då kan det kännas som att det aldrig kommer att kunna kännas bättre igen.
Jag tycker att du skall försöka komma till någon som du kan känna lite förtroende för och som du kan prata och tänka tillsammans med. Jag vet inte om det finns någon vuxen på din skola som skulle kunna vara en sån person.
Det kanske kunde vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon lärare eller mentor. Då skulle du kunna få hjälp med att prata med din mamma så att hon bättre kan förstå dig, så att ni inte behöver hamna i sådana låsta och jobbiga lägen.
Du kan också ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga med problem och bekymmer som liknar dina.
Det viktiga nu är att du inte går runt och håller dina tankar och känslor för dig själv, utan att du nu försöker ta ett steg mot att faktiskt träffa någon som du kan prata med och där ni tillsammans kan hjälpas åt att förstå hur du kan tänka och göra.
Lycka till