Introvert i en extrovert värld
Hej,
Jag går tredje året på apotekarprogrammet. Jag har mått dåligt alla tre år men fortsätter då jag behöver en utbildning och ett jobb. Det är inte det att jag inte gillar yrket, men jag är dålig på det. Jag vill inte byta utbildning. Jag kan inte. Jag klarar och förstår proven men minns inget efteråt. Jag har under studietiden extrajobbat på apotek, men märker nu att inget har fastnat. Jag kan inte hjälpa människor även om jag vill. Jag har bra lärare och bra kollegor som förklarar så jag borde ju lära mig som alla andra duktiga studenter. Jag är introvert i en extrovert värld och att klistra på ett leende i alla konversationer  med kollegor och i kundmöten tar all min energi. Alla tycker jag är konstig. Jag har försökt planera hur jag på skonsammaste sätt kan begå självmord, men inget sett är skonsamt. Jag är alltså fast här. Jag har blivit utredd för depression och fått D-vitamin. Jag kan inte gå till psykolog. Det enda som får mig att hänga kvar är rädslan för att dö och hoppets röst som viskar "kanske blir det bra". Men jag vill inte leva på enbart hopp och rädsla dag ut och dag in i flera år. Jag vet inte vad jag ska ta mig till.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Du skriver att du blivit utredd för depression och att du fick D-vitamin.
Du skriver också att du inte kan gå till en psykolog.
Det är svårt att förstå varför. Har du gjort det tidigare och tycker att du har dåliga erfarenheter av det?
Eller tänker du att du är en person som tycker att man skall klara sig själv och hålla allt för sig själv inombords?
När jag läser ditt brev är det inte svårt att förstå dig och att du har kämpiga saker som du befinner dig i. Jag tycker också att du kan beskriva hur du tänker och känner på ett sätt som gör att jag nog tror att du skulle kunna ha stor nytta av att prata med någon. En psykoterapeut - kurator eller psykolog.
Du skulle kanske fundera på om du ska kontakta dem som utredde om du hade depression.
Eftersom du ännu inte är 25 kan du kontakta ungdomsmottagningen där du bor. Där arbetar det människor som är vana vid att träffa unga med svårigheter som liknar dina.
Du kan också söka efter mottagningar på Vårdguiden. Det jag främsta vill säga till dig är att du inte måste gå runt och må dåligt.
Det finns hjälp att få men då behöver du komma över din känsla av att du inte kan gå till någon att prata med.
Nu har du skrivit till oss och berättat. Försök att tänka att du nu har tagit ett första steg mot att må lite bättre och att du nu skall försöka ta nästa steg som är att kontakta någon som du kan träffa och prata med.
Lycka till