Sedan några år har jag hört röster
Hej!
Sedan några år tillbaks har jag hört röster, märkt att det är någon annan som kontrollerar min hjärna, ser personer, någon spelar ibland instrument i mitt rum/rummet bredvid, ser alltid konstiga saker i spegeln och det är alltid någon som följer efter mig så måste nästan alltid springa när jag är ute. Det är alltid någon bakom mig, några meter typ men ser aldrig vem eller vad det är, sjukt störande. Speciellt jobbigt är det på natten för då vet jag att den är någonstans men vet inte vart så vågar inte röra på mig alls eller göra något ljud över huvud taget för då kommer den döda mig. Och det är som att jag inte kontrollerarm in egna hjärna, det är någon som tänker och gör åt mig och vet inte varför. Vad ska jag göra?
ertrdyj

BUP svarar:
Hej ertrdyj!
Det låter som om du är med om fruktansvärt obehagliga och skrämmande upplevelser. Jag förstår att du har det svårt - särskilt på nätterna när du inte törs röra dig.
Det är väldigt svårt att säga vad det här kommer sig av men jag tycker att du ska söka hjälp direkt. Det är klart att det är du som ska ha kontrollen över din egen hjärna och du behöver verkligen någon att resonera med om vad som händer dig.
Du ska inte behöva vara så här rädd - du kan få hjälp med det.
Om det är möjligt för dig, så prata med dina föräldrar och vänd er gemensamt till BUP. Vänd dig annars till skolsköterskan - hon kan hjälpa dig vidare.