Hatar mig själv, framtiden är svart
Hej, jag har i länge levt med grav depression (svår depression) varje dag sitter jag i toan med dörren stängd och lamporna släckta och gråter konstant. Min mamma tröstar mig varje dag hon ser mig så men inget händer och varje gång jag är ensam så tänker jag bara på svart bakgrund med knivar. Min framtid är svart och jag tänker hela tiden på att ta självmord för att jag hatar mig själv. Jag tappar aptiten hela tiden och äter mindre än förr och går bara ner massor i vikt. Jag tänker hela tiden om vad som ska hända i förväg. Jag och pappa bråkar varje dag, då han säger oftast att jag måste göra vissa saker rätt, för att jag gör alltid fel, men jag tar bara upp det illa och skriker på honom och tar skada tillslut eller bankar på dörrar. Jag orkar inte med mitt liv längre, snälla vad ska jag göra?
Deppen

BUP svarar:
Hej!
Du har det inte alls bra och du behöver få hjälp att ändra på det.
Det är fint att din mamma kan trösta dig, det måste kännas skönt och hon vill säkert stödja dig om hon kan. Varför händer inget tror du? Jag undrar om du har berättat om hur allt känns, hur ledsen du är, att du inte har aptit och inte får i dig den näring du behöver. Eller att du oroar dig för framtiden, inte orkar leva och att du tänker på självmord? Det är svårt att kunna säga sådant med ord men det vore nog lättare för din mamma att förstå om hon fick höra det. Eller läsa, i brevet till oss har du beskrivit väldigt tydligt hur du känner och det skulle du kunna visa för henne.
Skulle det vara lättare att berätta för någon annan? Kanske har du någon nära släkting som känner din familj. Eller en granne eller kompisförälder. Eller någon på skolan, skolkuratorn brukar vara bra att prata med. Både kuratorn och skolsköterskan skulle kunna hjälpa dig vidare om det känns som att du behöver professionell hjälp. Du kan också kontakta oss på din BUP-mottagning.
Det finns flera sajter som nog skulle vara bra att läsa, till exempel Bris, Snorkel eller Shedo. På några finns chans att chatta eller prata med en vuxen eller ungdom. Att chatta eller prata med någon anonymt kan vara ett sätt att träna på att hitta ord som man känner att de passar in på sina egna känslor. Då blir det lättare att prata om svåra saker.
Jag önskar att din mamma kan förstå hur hon kan hjälpa dig. Eller att du hittar en annan vuxen som kan ta emot dig och vara till stöd.
Ge inte upp, det finns bra hjälp att få!