Mått dåligt under en längre period
Hej,
Jag har känt mig nerstämd samt mått dåligt under en längre period (2 - 2,5 år).
Jag har på senare tid börjat känna symtom av insomnia och då tagit sömn tabletter för det. Jag har även känt en form av ätstörning och då tappat aptiten. Det som jag känner nästan dagligen är att allt är tomt nästan meningslöst, det som jag tyckte var roligt är inte roligt längre och jag känner en stress över det mesta. Detta har som sagt pågått under en längre tid men jag har inte uttryckt det här till någon.
Jag funderar nu över ifall jag lider av någon form av depression? Jag har inte tänkt på det som depression tidigare utan mer som en vardaglig känsla.
H.N

BUP svarar:
Tack för ditt brev!
Det är allvarligt problem du beskriver. Du har varit nedstämd väldigt länge och livet känns tomt och nästan meningslöst. Du har sömnproblem och matproblem. Jag tycker absolut inte att det du beskriver är en vardaglig känsla! Det du berättar om kan verkligen vara tecken på en depression, men som du vet sätter vi inte diagnoser här.
Därför är det helt nödvändigt att du tar kontakt med någon som kan hjälpa dig med det och också få hjälp att prata med någon så att du kan må bättre.
Om du har fått sömntabletter utskrivna på recept, föreslår jag att du vänder dig till läkaren som skrev ut dem och ber om att få en bedömning av om du är deprimerad. I annat fall kan du prata med skolsyster eller ungdomsmottagningen, Umo
Lycka till och jag hoppas du får bra hjälp så att livet blir ljusare!