Varit utsatt för mobbing som liten
Hej  jag har varit med som liten med mobbning och att andra bestämmer över min kropp i ca 6 år. När jag var liten är nu en 12 årig tjej som har självmordstankar, röker  för att dämpa min ångest, jag tar över dos av saker typ Alvedon och saker för att inte kunna känna något när jag typ skär mig eller gör mig ila på något sätt självskadebeteende, ångest och ville ta mitt liv. Men jag har ett problem jag vet samtidigt att om jag tar mitt liv kommer en annan person ta sitt liv ville inte det. Men jag ville absolut inte berätta för mina föräldrar att jag ville bli inlagd och få hjälp.För kan inte gråta till söms varje natt.   Mina föräldrar är enda lite öppmerksamma och frågar när jag har sår av att jag precis skärt mig . Ville samtidigt inte att min familj ska bli påverkade.Vet inte hur jag ska gör! Min mamma jobbar med detta men blir bara för mycket när hon frågar hur jag har det och hur jag känner med det jag gått igenom. Vet att jag borde sluta med detta men det blir som en vana och det blir en sak man gör för att dämpa något eller bara för man inte orkar med sitt liv. Är 12 som sakt har redan försökt ta mitt liv 7 gånger men en av dem var jag extra nära att dö. Det Ända jag tänker på är att jag ville DÖ. Tack för att du la ner tid och läste detta.
M

BUP svarar:
Tack för att du la ner tid och skrev detta!
Jag blev väldigt berörd inom mig när jag läste ditt brev. Att bli mobbad är en förskräcklig erfarenhet, som kan påverka självkänslan jättemycket. Det har dessutom pågått länge!
Precis vad du menar med att någon bestämmer över din kropp vet jag inte eftersom du inte berättar vad det betyder. Men oavsett det har ingen rätt att bestämma över din kropp. Du har rätt till din egen kropp! Kroppen är värdefull och det är du själv som bestämmer över den.
Det som ändå är ett litet ljus i allt elände du beskriver är att det ändå finns en person som avhåller dig från att ta livet av dig. Det är också väldigt, väldigt bra att dina föräldrar känner till att du skär dig och att de bryr sig om dig och att din mamma frågar hur du har det. Jag utgår från att dina föräldrar också känner till att du försökt ta livet av dig.
Självklart måste du berätta för dina föräldrar omedelbart! Föräldrar är där för att finnas till för sina barn och särskilt när man är så ung som 12 år. Dessutom är de redan påverkade, eftersom de vet om vad du gör. Berätta för med dem, så att du får hjälp att prata med någon om dina svårigheter. Ett tips är att visa din fråga och svaret för dem så behöver du inte fundera så mycket på hur du ska säga till dem.
Du kan även läsa lite på nätet. Bris ger stöd till unga som mår dåligt. Man kan ringa, mejla eller chatta anonymt. Tjejzonen ger också stöd. Man kan chatta och man kan få en "storasyster" att chatta och mejla med.
Shedo ger  stöd till  personer med självskadebeteende eller ätstörningar. De har färdighetslistor som är till hjälp att stå ut med svåra känslor och att sluta skära sig.
Var rädd om dig!