Har jag en oupptäckt sjukdom?
Jag är en 13 årig tjej som nu är rädd att det är något fel på mig. En natt i somras vaknade jag mitt på natten och kände ett stort obehag i mitt huvud. Jag hörde ”hummanden” i mitt huvud och konstiga ljud. Jag försökte resa mig upp och ta ett djup andetag men det hjälpte inte. Hela min hjärna drabbades av obehag som inte går att beskriva. Allting blev obehagligt. Jag försökte prata med mig själv och lugna mig men allt som pågick i mitt huvud tog över. Jag gick till mamma och pappas sovrum och la mig i sängen och allting i huvudet fortsatte hålla på men tillslut gick det över. Det var så obehagligt att jag trodde jag skulle svimma. Jag försökte prata med mamma och pappa dagen efter och dom sa ”det var säkert bara hallucinationer! Det kan man drabbas av på natten” men det var inte hallucinationer det har något annat. Det kändes inte som att någon person pratade med mig utan jag hörde ljud i mitt huvud och jag visste att de bara var i mitt huvud. Det va inte heller dom som störde mig utan det var en känsla jag fick i huvudet som var så obehaglig.
Nu, ett halvår senare, när jag haft en period då jag mått väldigt psykiskt dåligt har jag fått det igen. Inte på natten utan på dagen. Fallen är inte alls lika extrema men dom är super obehagliga och kan vara i några sekunder då och då. Oftast när jag är ensam och är inne i mitt eget huvud. Ibland hör jag dom där jobbiga ljuden som blir till obehag eller så är det bara obehag. Jag kan nynna på en sång och sen helt plötsligt blir det som att jag är en annan person som nynnar och jag nynnar på ett speciellt sätt. Det går inte att beskriva. Jag kan inte hitta någonting på internet om detta. Jag har testat alla sorters sökningar. Det är som att det bara är jag i hela världen som varit med om detta. Jag är därför rädd att jag har en oupptäckt sjukdom och att jag kommer dö. Eller att det är något fel på min hjärna. Jag gråter när jag skriver detta för jag vet inte vad jag ska göra! Jag har dock kommit på ett sett som jag kan kontrollera så att jag inte får fallen. När jag känner att obehaget i hjärnan är påväg, så spänner jag och fokuserar hjärnan på att inte låta det komma. Och det hjälper ofast. Men jag är fortfarande säker på att det är något fel på min hjärna och att jag har en oupptäckt sjukdom som jag kommer dö av. Jag kanske har vänt mig till helt fel ställe om detta. Men jag vet inte hur man kontaktar läkare. Jag vill bara inte känna mig så ensam i det här. För det verkar inte finnas någon sjukdom som har dom här symtomen men jag vet att detta inte är normalt och det är inte bara hallucinationer det är något annat. Som sagt har jag mått väldigt dåligt på sista tiden men det verkar inte heller vara ett symtom på stress.
har jag en oupptäckt sjukdom och kommer jag dö?
13 årig tjej

BUP svarar:
Hej!
Så jättejobbigt det låter. Jag är inte läkare och kan inte ge dig ett medicinskt svar. Däremot kan jag säga att de symtom som du beskriver finns inom psykologin och jag ska berätta lite om hur det hänger ihop.
Det du beskriver skulle vi kalla för panikattacker. En panikattack är ett vanligt sätt som oro eller ångest kan ta sig uttryck. Det kan utlösas av en otäck dröm som ”tar över” dröminnehållet – man minns inte mardrömmen, bara känslan. Många gånger får man också kroppsliga symtom, som till exempel hjärtklappning. De varar oftast en ganska kort stund och kan kännas som att man kommer dö. Den första gången blir man förstås vettskrämd vid tanken på att det skulle kunna hända igen. Det som också talar för ångest är att du har kommit på ett sätt så du kan stoppa eller begränsa den här upplevelsen. Och att det oftast kommer när du är ensam.
Du skriver också att du mått psykiskt dåligt under senaste halvåret. Stark oro och ångest tar sig ofta uttryck i panikattacker. Ibland kan det vara så att man inte upplever själva oroskänslorna, de tar sig uttryck i panikattacker i stället. Du tror inte det är symtom på stress men stress kan vara så mycket, det är ett luddigt begrepp.
Jag förstår din starka oro. När man känner på det viset tänker man sig alltid att det värsta kommer hända – kanske att man har en obotlig sjukdom och kommer att dö. Men just de orostankarna talar också för att det handlar om ångest, det är mycket osannolikt att du har en okänd sjukdom i hjärnan.
Om ditt dåliga mående handlar om ångest så finns bra behandling för det på BUP. Men jag tycker att du först ska tala med skolsköterskan om du fortfarande är orolig för detta.
Hoppas detta kan hjälpa dig att känna dig mindre orolig.