Ska magen bukta ut?
Jag kan inte sluta att tänka på min vikt och vad jag äter :( förr kunde jag äta vad jag ville och brydde mig inte men är normalviktig , så varför vill jag bli smalare?! Väger 54 och är 165cm lång. Det är speciellt min mage jag vill ska bli plattare :/ ska magen bukta utåt på nedre delen av magen när man är 14år? Har inte pratat med någon om det här men vill verkligen prata med någon..

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du redan nu ser att det inte är helt i sin ordning att du tänker så mycket på din vikt - när du själv ser att du är normalviktig!
Det finns faktiskt en risk att man blir alltför upptagen med sitt kroppsliga utseende eller hur någon del av ens kropp ser ut och denna upptagenhet leder till en ätstörning. Det är inte något man önskar för det kan bli ett allvarligt problem.
Låt mig säga en sak du säkert själv vet: Hur vi människor ser ut är enormt varierande och jag kan säga till dig att lyckan hänger inte på det!
Men när ungdomar försöker se perfekta ut och börjar studera rumpans böjning eller armarnas/lårens omfång eller, som du, bukens ut- eller inbuktning - då kan det växa till en fixering, precis som jag förstår att du försöker undvika. BRA!
Jag tycker att du ska ha några samtal om detta på ungdomsmottagningen i din hemkommun, för att återfå din tidigare balanserade uppfattning.
Hoppas att du med samtalshjälp snart förstår att det normala är just olikheterna i utseendet.
Lycka till!