Det går uppåt nu men det blir aldrig riktigt bra
Hej
Jag har under 1 årstid mått väldigt dåligt, eller det går uppåt nu inom det mesta men det blir aldrig riktigt bra. Jag har behandlats för ångest, självskada och depression. Känner att jag har gjort mycket framsteg och hindras inte längre av något av de. Men problemet är att det kvarstår vardagliga problem jag alltid haft. Jag har fortfarande kontakt med vårdcentralen och har möten med en psykiatriker ungefär varannan vecka.
Jag har alltid vart annorlunda, känt mig konstig och missförstådd. Jag har sedan jag vart liten vart väldigt sprallig, glad, envis och väldigt mycket på något sätt, har aldrig haft förmågan att stoppa mig själv från att prata för mycket. Men har i andra stunder inte pratat med någon och bara stängt av allt och alla för att vila min hjärna en stund. Jag har alltid löst saker på ett annat sätt, vilket har påverkat mig positivt och negativt under skolåren.
Jag har problem i vardagen som att allt måste vara allt eller inget, det måste vara helt perfekt eller så skiter jag i det helt. Saker som andra inte lägger nån energi på är för mig superviktigt, som att planera och ha allt under kontroll, känna att min hjärna kan slappna av (vilket den aldrig kan). Jag har extrema svårigheter med att få saker gjort, att koncentrera mig och att sitta still när det behövs. Känner mig konstant missförstådd och kan aldrig hålla känslor inom mig. Jag tar alltid diskussioner och kan aldrig släppa saker. Det spelar ingen roll vad det handlar om, men om jag undrar något, om något hänt eller liknande måste jag alltid reda ut det, jag exploderar annars. Jag blir ofta den "arga" eller "överkänsliga". Har väldigt svårt att vara på lektioner pga ljud och rörelser, koncentrations förmågan och rastlöshet.
Glömmer också saker hela tiden, min telefon, dator, papper som ska lämnas in, vad folk säger, vad jag hör, allting. Tappar också lätt bort saker, flera gånger per tag tappar jag bort mina viktigaste ägodelar. Får höra att jag är slarvig och glömsk men blir så stressad av det på insidan. Gillar inte heller och småprata eller prata i telefon, vill bara komma till saken. Har svårt med fysisk kontakt och vill gärna inte känna mig instängd.
Jag har vissa extra anpassningar i skolan en känner inte att det räcker till. Problemen kvarstår ändå delvis i skolan men också utanför skolan. Jag orkar inte känna såhär mer och vill bara fungera som alla andra om det är möjligt. Tacksam för svar så fort som möjligt.
AL

BUP svarar:
Hej och tack för att du skrev till oss!
Till att börja med vill jag lyckönska dig till att du gjort framsteg när det gäller ångest, självskada och depression och att du inte längre hindras av dem.
Nu kvarstår dina vardagliga svårigheter som koncentrationsproblem, ilska, glömska med mera och de verkar vara stora och de tar mycket tid och kraft från dig. Jag förstår att du tycker det är dags att ta itu med dem. Det känns väldigt bra att du har kontakt med vårdcentralen och psykiater. Jag antar att ni har fokuserat på din ångest, självskada och depression och inte pratat så mycket om dina vardagsproblem. Du vet att vi inte sätter diagnoser på den här sidan. Därför tycker jag du ska berätta för vårdcentralen och psykiatern om allt det andra och höra om de kan göra en utredning för att undersöka om det finns en diagnos stämmer in på dina problem.
Känns det svårt att beskriva för dem, tycker jag du ska visa upp ditt brev och svaret, för att de ska riktigt förstå hur jobbigt du har det! Här kan du läsa om självskadebeteende Shedo. Även du inte har problem på det området längre finns det färdighetslistor där som du kanske kan ha hjälp av när det kommer besvärliga känslor.
Snorkel är en sida där du bland annat hittar olika avslappningsövningar  som kan hjälpa dig när du blir stressad.
Lycka till!