Hatar mig själv
Hej! Jag är en tjej som har verkligen kämpat i jätte länge och ändå så händer det grejer varje dag som får mig o må ännu värre, som t.ex i skolan så mår jag alltid dåligt alla behandlar mig på ett jätte elakt sätt och dom tror att jag inte har känslor eller nått! Varje gång jag köper som t.ex en ny tröja så kollar dom konstigt på mig och det klart jag tycker att jag ser konstig i den då? Jag har blivit kallad för mycket och allt sitter i min huvud  just nu allt jag har hört innan o nu det senaste tiden det känns som att någon är i min huvud och skrocket och säger att jag är ful, tjock, äcklig osv det är bara för att jag har blivit kallad för det många gånger och det gör ont i mig att alla andra har kompisar förutom jag, jag känner mig hatad av alla, höger med 1 kompis men hon. Brukar snacka skit om mig bakom min rygg och brukar säga elaka saker till mig och sen säger hon att hon skojade men jag fattar att hon inte gjorde det! Mina föräldrar vet ingeting om det dom tror att jag har det bäst i skolan men det har jag inte jag vågar inte berätta för är rädd att dom kommer tycka att jag är töntig eller dum eller något sånt, jag har även skit dåliga betyg denna terminen det är bara för att jag inte har lust och göra något jag sover inte även på kvällarna längre brukar sova kl 5 och vakna kl 6 så jag sover bara 1 timme typ och ibland brukar jag inte sova alls det är bara för att jag tänker på mycket och gråter för det ända tiden jag kan göra det för att alla andra sover då.. Jag är trött, min kropp är trött hela mig är trött på alltid jag blir arg på det minst lilla jag vet inte varför men blir arg och jag menar inte så här är nej jag blir JÄTTE arg jag har börjat röka och gör det varje dag för att det känns som att all stress går ut ur mig jag har ätstörningar och ingen vet om det men det som fick mig och börja med ätstörningar det är bara för att alla kommenterar min kropp hela tiden, något i mig är så ledsen och det är bara svart just nu för mig, jag har ingen och prata med och varje gång det händer en till grej så sitter det i mig och jag mår ännu värre efter det för sitter och tänker på allt samtidigt hela tiden, många säger att jag har förnedrats, jag var alltid den glada tjejen som  spred glädje och var alltid aktiv men nu är jag en ledsen person som håller på dåliga saker som är väldigt dåligt för min kropp jag sover nästan aldrig på kvällarna jag är alltid arg och svär för mycket när jag är arg mina betyg är skit dåliga, det känns bara som att jag inte borde leva längre för det är ingen mening med mitt liv jag blir alltid ledsen när jag ser att alla min klass har någon och hänga med, samarbeta med, sitta på matsalen med, prata med men jag har ingen hur mycket jag än kommer skriva så kommer jag inte kunna förklara vad jag känner eftersom hela mig är krossad
snälla ge mig tips och sånt för jag är rädd för jag kommer göra med mig själv och jag mår skit dåligt just nu!
Hatar mig själv..

BUP svarar:
Hej!
Det gör ont att läsa ditt brev. Det är tydligt att du behöver hjälp av vuxna för att komma ifrån mobbingen du är utsatt för nu.
I första hand är det dina föräldrar som behöver hjälpa dig att ta itu med det här. Har de inte märkt att du mår dåligt, att betygen sjunkit och att du gör dig illa? Du skriver att de kommer säga att du är töntig eller dum, varför tror du det? Har de sagt det tidigare? Jag undrar om du tagit till dig sådant som kompisarna säger, som att du är ful, töntig, elak och så vidare? Det blir lätt så när man får höra det om och om igen. Till slut ekar det i huvudet vid minsta ifrågasättande, också när det handlar om föräldrarna.
Jag kan inte veta om dina föräldrar verkligen skulle säga så men de flesta föräldrar älskar sina barn och vill bara hjälpa. Men det kan hända att föräldrar blir rädda, arga eller vill hålla ifrån sig orostankar om barnen. Då kan den första reaktionen bli att kritisera barnet. Dock brukar de flesta komma igenom detta och fram till sin kärlek och vilja att hjälpa. Om du inte tror det går att prata med föräldrarna så prata i stället med en annan vuxen som du gillar, kanske en släkting eller lärare.
Men enbart föräldrarnas stöd hjälper inte för mobbing handlar ju om skolan. Och där behöver alla de vuxna som känner klasskamraterna och andra viktiga jämnåriga på skolan vara med. Alltså lärare, kuratorn, rektorn och förmodligen flera. Mobbing är en skadlig grupprocess med både aktiva mobbare och många passiva åskådare som accepterar vad som händer. Det finns metoder för hur skolan kan arbeta med detta och det är också skolans ansvar att mobbing inte förekommer på skolan. Mobbing är absolut oacceptabelt och behöver avbrytas tydligt och resolut.
Du är egentligen en glad tjej men har utsatts för mobbing. Du behöver ha det i bakhuvudet och hitta sätt att hantera läget just nu. Dina reaktioner på det är naturliga. På sajterna Tjejzonen och Shedo finns bra stöd och tips
Och gråt inte i smyg, dina föräldrar kan inte veta hur du har det om du inte berättar. Låt dem veta så du kan få hjälp att gå vidare.
Stå på dig!