Blir slagen av min lillebror
hej! vad ska man göra om man som 14 åring blir slagen/sparkad o dragen i håret, samt slag mot ansikte av sin egna lillebror som är 9år? han har även sagt till mig att allt skulle varit mycket bättre om jag bara tog livet av mig. jag trivs inte hemma, min mamma tror på min brors lögner o skriker på mig. jag orkar snart inte mer och vet inte vart jag ska ta vägen längre. jag har ingen pappa, har bara min mormor men hon är väldigt sjuk. jag vill inte bo här, jag gråter varje dag pga detta! kan någon hjälpa mig??

BUP svarar:
Hej!
Det är ju helt hemskt att leva i en familj där man är utsatt för våld.  Du ska leva och du ska finna en väg ut ur våldsamheterna hemma.
Tyvärr finns det föräldrar som inte kan ge barnen en trygg uppväxt.  Det är hemskt att skriva det men det pågår våld i en hel del familejr, det är verkligheten.  Oavsett vem den är som utövar våldet skulle det vara en förälders plikt att skydda sitt barn mot våldet. Men det händer inte alltid och desvärre inte heller i ditt fall. Inte minst låter det som om hon skulle behöva hjälp med att hantera det som pågår hemma. Jag tror att det vore bra för din lillebror också om ni som familj fick hjälp så att han slutar att slå och hota dig. Han skulle behöva hjälp med reda ut varför han är så agreesiv och själv få hjälp med det. I längden kommer han att få mer problem om han fortsätter så här.
Jag vill också tilläga är det är precis nyligen att man började tala om våld mellan syskonen. Häromveckan sändes ett reportage på Sveriges television där vuxna berättade om sin uppväxt med ett syskon slog och misshandlade dem utan att någon hade hjälpt dem.
Men du ska få hjälp.
Mitt första förslag är att du vänder dig till skolkurator och berättar precis som du har skrivit till oss. Kuratorn ska hjälpa dig att gå vidare till socialtjänsten. Var inte skrämd av den tanken! På socialtjänsten kan man gå på familjesamtal och de kan få upp din mammas ögon för att lillebror har problem med sitt aggressiva beteende.
Jag vet att det inte är lätt. Jag vet att du kan tänka att mamma ska bara blåneka och det blir värre. Du måst försöka att stå på dig. Säg att du vill få tala i enrum med socialsekreteraren ni möter. Var tydlig med att det är en situation där du far mycket illa och hur det påverkar dig.
Det är sorgligt, mycket sorglig att du inte har en annan vuxen i din familj du kan vända dig till. Men att berätta är viktigt. Förutom mitt förslag ovan kan du också vända dig till ungdomsmottagningen för samtal.  Dina ensamhetskänslor kan också mildras av att du söker stöd på nätet. Till exempel genom att chatta med en så kallad "storasyster" på tjejzonen.se som kan ge dig uppmuntran att orka hålla ut och våga kämpa på. Även på bris.se kan du chatta med en kurator och få vidare vägledning. Dit kan du även ringa på telefonnummer 116111.
Du ska inte bara finna dig i våldet hemma, försök att följa mina råd!
Missa inte de länkar jag bifogar här nedan. Där hittar du några infallsvinklar till som kan vara värdefulla för dig.