Bråk och drama hemma och i skolan
hej jag är en 11 årig tjej men deperatins ångest ( tror jag )
det är jättejobbigt  hemma där skriker alla bara på en
och i skolan är det drama och bråk heeela tiden en kille i klassen slår mig,kränker mig mm vad ska jag göra (får mina föräldrar reda på detta vet jag ej vad jag gör)
e

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skrivit till oss. Det låter verkligen som att du har det jobbigt på olika sätt både i skolan och hemma. Och så ska du inte ha det.
De andra i familjen verkar väldigt arga och upprörda? Jag vet ju inte vad det kan handla om men det ska inte gå ut över dig. Har du kunnat prata med någon förälder om hur du mår? De skulle behöva veta att du mår dåligt och ändra på hur du har det hemma. Jag tycker att du, om du inte kan tala med föräldrarna, ska prata med någon vuxen som du litar på. Berätta hur det är för dig hemma och hur du mår. Finns någon släkting som du gillar? Granne eller kompisförälder?
Skolkuratorn och snälla lärare är också bra personer att tala med. Särskilt som du inte har det bra i skolan heller. Vare sig det handlar om undervisningen eller kompisarna. Den där killen behöver verkligen skärpa sig och en vuxen måste ingripa.
Så, tänk efter vilken vuxen du ska prata med. Och berätta precis som det är så att den vuxne förstår att du behöver hjälp nu med detsamma.
Gör det!