Ska jag kolla upp om jag har asperger?
Hej! Jag har fått det uppmärksammat av vänner med asperger att jag har liknande drag och att jag kanske borde göra en utredning. Jag har väl antagit att jag har autism-liknande drag men aldrig trott att det faktiskt var något. Men det kanske det är? Har ibland svårt att förstå sociala koder och läsa mellan raderna. Jag har alltid känt mig annorlunda, som om jag inte passar in i min klass. Aldrig riktigt fattat hur andra socialiserar. Men så kanske alla känner? Jag vet inte men jag tror iaf att det inte märks utåt, jag är rätt bra på att maskera det. Det finns lite andra saker också, men det är svårt att veta om alla känner så eller om jag faktiskt är avvikande. Min pappa har också rätt autistiska drag och farfar med.
Tror ni att det är värt att kolla upp eller inbillar jag mig bara?
Förvirrad

BUP svarar:
Hej!
Som du själv klokt säger, kan man ha drag av svårigheter som hör till en neuropsykiatrisk diagnos liksom man kan ha drag av andra svårigheter. Och det kan vara lätt att känna igen sig när man läser kriterierna för en diagnos. Men för att ställa en diagnos krävs att svårigheterna finns och har funnits i en viss hög grad och i en viss hög omfattning. Svårigheterna ska också finnas både hemma och i skolan.
Du skriver att du har svårt att förstå sociala koder och att du alltid känt dig annorlunda. Och att din pappa och farfar har rätt autistiska drag. Du undrar om det är värt att kolla upp eller om du inbillar dig.
Det går inte att svara säkert på utan att veta mer. Men jag förstår din undran. Även om du är bra på att hålla masken så dina svårigheter inte märks så mycket utåt, som i skolan, så kan du ha dessa svårigheter. Flickor kan ändå har en tillräcklig social förmåga som gör att svårigheterna inte lätt syns för andra.
Men frågan är till vilken hjälp en utredning skulle vara för dig. Skulle skolan kunna bemöta dig på ett sätt som blir till stöd för dig? Skulle dina föräldrar kunna bemöta dig på ett bättre sätt? Skulle du kunna förstå dig själv lättare? Eller skulle det inte bli så stor skillnad?
För att en utredning ska göras behöver du också ha tydliga svårigheter som motiverar den.
Jag tycker du ska tala med dina föräldrar om detta. De kan sedan hjälpa dig att tala med skolan. Om skolan inte märkt så mycket kan de kanske ändå bli mer uppmärksamma och se dig bättre efter att ni talat om det tillsammans.
Om skolan bedömer att det behövs, kan de skicka en remiss till BUP för utredning. Dina föräldrar kan också själva kontakta BUP utan remiss från skolan. I båda fallen gör BUP en egen bedömning av hur man ska gå vidare.
Lycka till!