Har alltid varit utanför
Hej jag går i 8:an och har cirka 3 vänner som jag är med. En av dem vännerna är extroverter och pratar ofta ganska mycket. Jag mår ofta dåligt när jag är i den gruppen för jag känner att det är dem tre som pratar med varandra och att jag behöver kämpa för att komma in i samtal. Ibland när jag är ensam med en av dem så behöver jag kämpa med att komma på samtalsämnen för att det känns som att dem inte ens försöker och att dem verkar mycket mer glada och pratglada när dem pratar med varandra.. (förutom mig). Jag försöker le mycket och vara snäll men dem får alltid alltid en uttråkad ton i rösten och blicken när dem är med mig. Jag mår så dåligt är en INFP och har känt att jag aldrig riktigt passat in någonstans.. Dem skrattar aldrig åt nått av mina skämt jämfört med extroverten och jag känner bara dom och är nån som följer efter dem men inte har nått värde. Det dåliga är att ingen i klassen passar mig och undviker mig är jag försöker prata med dem. Jag var ensam i flera månader när jag började på den här skolan och funderade på att kanske ta livet av mig för att få slut på skiten men gick ändå så mycket jag kunde till skolan. Jag mår så dåligt och känner mig så ensam... Vad ka jag göra? :(
Har alltid varit utanför med alla jag hängt med. Vad är det för fel på mig?
Känner mig så ensam

BUP svarar:
Hej!.
Tack för ditt brev. Det är inte lätt att byta skola och komma in ny i en klass. Du mådde jättedåligt för att du var så ensam och har också börjat fundera om det är något fel på dig. Fick du någon hjälp att komma in i klassen? Dina klasskamrater försökt de hjälpa dig att komma in? Kände du dig välkommen? Det låter inte så.
Då är det lätt gjort att börja fundera om det är något fel på en själv och kanske också att försöka göra om sig själv för att få vänner lättare. Du skriver att du försöker le och vara snäll. Men du kanske inte alls känner dig glad och inte heller så snäll för du kämpar med att få din röst hörd. Du skriver också att andra i klassen undviker dig när du försöker prata med dem. Jag tycker du är stark som inte gett upp utan fortsätter att försöka.
Kanske handlar det inte så mycket om dig utan mer om grupprocesser när någon ny kommer in i en klass. Det skulle kunna vara så och då tror jag du behöver hjälp från skolan för du ska inte behöva bli eller låtsas bli en annan person för att kunna ha ett normalt umgänge i din klass. Den tanken vore väl värd att prövas? Då tycker jag du dels ska prata med dina föräldrar så de kan stötta dig men också att du tar kontakt med elevvården (kurator,mentor och så vidare) i skolan så att de hjälper dig få en dräglig arbetsplats. Skolan är ju din arbetsplats - där pratar man med varandra!
Sedan kan det vara så att du inte får några väldigt bra och nära vänner i din klass. Det händer. Men det betyder inte att det är något fel på dig - bara att av många möjliga orsaker blev det inte så. Men världen är väldigt stor och du kan hitta vänner på många ställen om du söker eller om du är öppen och synlig så att de kan finna dig. Många hittar vänner i föreningar eller på alla möjliga sätt.
Om du ända tycker att du vill få någon egen, mer personlig hjälp med att förstå dig själv och hur du är i kontakter med andra kanske du kan chatta på Tjejzonen eller ta kontakt med en ungdomsmottagning.
Lycka till!