Äter mindre än jag borde
Hej!
Jag har på senaste tiden mått dåligt över mig själv, och det har gjort att jag har ätit mindre än vad man ska göra och mindre än vad jag har gjort. Jag har också börjat träna mer men inget överdrivet.
Jag är 13, snart 14, år gammal, är xx lång och väger ca xx kg. Är det en bra vikt?
Jag känner att jag bara vill gå ner i vikt och bli smalare för jag är inte bekväm i mig själv just nu. För nån vecka sen laddade jag ner en app på mobilen som räknar kalorierna i maten jag äter, och då har jag ätit mindre för att jag vill äta så lite kalorier som möjligt. Även om jag borde äta fler kalorier så känner jag att jag inte kan längre. Jag vill egentligen helst inte prata med någon om det här även om jag fattar att det är bra att göra det. Men eftersom jag inte direkt har gått ner i vikt än känns det som om ingen kommer ta mig på allvar utan bara säga ”bara ät” eller ”men du ska inte tänka så mycket på vikten”. Jag har pratat med en kurator på bris i en chatt om det är relevant jag vet inte. När jag ser folk på sociala medier som visar hur det är med tex Anorexia och när dem är på sjukhus osv så känner jag mig inspirerad och vill liksom att det ska vara jag som är där på sjukhuset med en slang som matar mig typ. Men jag fattar att det inte är bra och så men jag kan ändå inte släppa tankarna riktigt. Ibland är det som en annan röst säger till mig att jag behöver mat som alla gör och att allas kroppar är fina osv men det är liksom enklare att lyssna på den andra rösten som säger att bara smala kroppar är fina och så.
Jag skriver det här nu för att jag idag försökte att inte räkna kalorier utan bara äta när jag är hungrig och liksom njuta av maten men sedan när jag hade varit på toa så tänkte jag hur det skulle vara om jag bara spydde upp maten som jag hade ätit och satte mig ner på golvet framför toaletten. Men som tur var spydde jag inte utan gick därifrån. Det här är andra gången jag har velat spy upp maten jag ätit. Men nu i efterhand känner jag att det hade varit bättre om jag hade spytt, för då hade jag varit liksom stolt över mig själv. För de dagar då jag äter lite eller hoppar över en måltid känner jag mig stolt över mig själv och när jag äter mår jag dåligt.
ingen jag känner vet om detta för jag har inte sagt något.
Jag har lågt blodtryck vilket gör att jag blir yr lätt och svimmar ibland därför, men nu på senaste tiden har det blivit värre och jag undrar om det kan ha något med att jag inte äter så mycket att göra?
Det tror jag är allt.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du skriver till oss. Du säger att du har två viljor inom dig. En som strävar efter att bara ta in så litet av kalorier som möjligt. Och en som känner att det du gör inte är bra och att du måste sluta. Det är viktigt vilken av viljorna du lyssnar på nu.
Du undrar om du har en bra vikt. Ja det har du. Just nu. Men du verkar stå inför något som snabbt kan utvecklas till en ätstörning och som då kan vara svårt att ta sig ur.
Att din yrsel blivit värre beror säkert på att din kropp får för litet näring. Det är en stor påfrestning för kroppen.
Det kan nu kännas som att du har kontroll över mat och kalorier. Men snart kan viljan till kontroll ta över så mycket att det är den som styr dig. Och då kan du inte längre välja.
Du säger att du, fast du egentligen inte vill, fattar att det är bra att tala med någon om det här. Det är bra. Du ska tala med någon nu. Fastän det tar emot så ska du göra det.
Du säger att detta började med att du mått känslomässigt dåligt. Det är också viktigt att tala med någon om. Då kan man göra så att det blir bättre.
Kan du tala med dina föräldrar? Du kan också tala med skolsköterskan eller skolkuratorn. Du är absolut värd att tas på allvar. Den som säger att du bara ska äta har inte förstått hur svårt det här kan vara och att du behöver mer hjälp än så.
Du och dina föräldrar kan också gå till Första linjens barn och ungdomspsykiatri genom vårdcentralen eller till BUP.
Lyssna på din kloka röst. Tala med någon nu!