Kanske har problem med min ilska
Hej jag har länge känt att jag kanske har problem med min ilska för jag blir arg för minsta lilla sak och då blir jag värkligen jätte arg som att allt svartnar.
Hej hej

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det låter som du tycker att du blir arg för småsaker. Något du i efterhand inte tycker du skulle bli så arg över? Vad kan det vara? Något som går dig emot? Blir du arg på dig själv eller på andra?
Låter också som du tycker du blir för mycket arg. Kan du inte bli olika mycket arg? Lite arg ibland och mycket andra gånger? Kanske är du en sådan som bara blir mycket arg och allt kommer liksom på en gång. Man får liksom ingen varning innan.
Det finns många slags ilska och ilska kan kännas och uppträda på alla möjliga sätt. Ofta är det en bra känsla som får oss att reagera snabbt och spontant. Ilska i sig behöver inte vara något problem . Vi behöver våra känslor. Men som du skriver- ibland kan det bli problem. Ofta i förhållande till andra men ibland också för att det inte känns riktigt befogat. Istället för att hjälpa oss leva kan känslorna kännas som ett hinder.
Jag hoppas att du kan prata mer om ditt problem med dina föräldrar eller med din skolkurator. Kanske blir det ett problem för dig i skolan? Om du tycker det är ett stort problem kan du också ta kontakt med en ungdomsmottagning.