Känner att jag vill ge mig själv blåmärken
Hej! Det här kanske är svårt att svara på utan mer bakgrundsinformation eller så, men ärligt talat så vet jag inte varför jag känner såhär.
Varför vill jag se mig själv blåslagen?
Jag får ofta tankar där jag känner att jag vill ge mig själv blåmärken, eller riva sönder befintliga sår. Vilket är jättekonstigt för att jag har aldrig lidit av psykisk ohälsa, bara oro och nedstämdhet. Jag hatar inte heller min kropp. Jag tänker att det kanske finns fler med liknande tankar och beteenden.
Mvh Tankspridd tjej

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du har rätt i att det är svårt för mig att säga något specifikt till dig om varför du känner som du gör. Däremot tycker jag att det var bra att du skrev till oss om dina tankar och känslor. Du kan nog vara säker på att det finns fler människor som känner och tänker på liknande sätt.
Det jag vill ta fasta på är att du faktiskt skriver till oss och undrar hur det kommer sig att du känner som du känner och gör som du gör. Att du vill försöka förstå dig på dig själv lite bättre. Det brukar vara svårt att tänka ut sådana saker för sig själv. Man behöver ofta hjälp av en annan människa. Någon att prata och tänka tillsammans med. Någon som du kan få hjälp av med att förstå varför du får dessa tankar om att ge dig blåmärken eller att du skall riva upp sår.
Om du går i skolan kan du kanske fundera över om det finns någon på din skola som du kan känna lite förtroende för. Det skulle kanske kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor. Du kan också pröva att kontakta ungdomsmottagningen där du bor. På ungdomsmottagningen arbetar det vuxna som är mycket vana vid att möta unga med olika slags bekymmer.
Du kan också gå in på vårdguiden och söka efter mottagningar eller ställen som du skulle få hjälp på. På vårdcentralerna idag finns det alltid möjlighet att få träffa en kurator eller en psykolog för att tala med om hur man känner och tänker. Detta blev inget specifikt svar på varför just du känner som du gör men kanske en hjälp på vägen hur du skall kunna komma vidare.
Lycka till!