Mycket stress och ångest
Hej! Jag är en 13 årig tjej som har haft en lång period med mycket stress och ångest. Det blir att jag oroar mig för någonting som t.ex att någon i min familj skulle dö, då blir jag stressad och får ångest. När det väl har släppt så är det något annat jag oroar mig för. Eftersom att jag hållit på såhär ganska länge så har jag fått kroppsliga reaktioner. Ibörjan fick jag domningar och pirrningar i benen, konstig smak i munnen, huvudvärk, ont i magen, yrsel,  tryck över bröstet, värk i kroppen och massa annat. Tack vare detta så har jag blivit orolig för alla möjliga sorters sjukdomar. Just nu är jag orolig för cancer. Och det klart att det inte blir bättre för detta. Jag börjar googla upp t.ex ”vad betyder det om man har ont i kroppen” och så står det att det kan vara ett symtom på cancer. Då får jag panik och är helt säker på att jag har cancer och att jag kommer dö. Vad ska jag göra? Stress kan ju också orsaka cancer och jag blir inte lugnare av det! Det känns som jag är påväg att få utmattningssyndrom och det vill jag inte ha!
Vad ska jag göra? Jag orkar liksom inte mer!
Anna

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Om man har så stora problem med ångest som du beskriver då tycker jag att du ska söka hjälp och behandling. Det är inget ovanligt problem och det kan vara, som du säkert märker, väldigt plågsamt och hindrande i ditt vardagsliv. Du känner att du inte orkar mer oro. Så berätta för dina föräldrar, om du inte redan gjort det, och sök hjälp på en vårdcentral eller BUP.
Jag tycker att du absolut ska söka hjälp för som du märker är det svårt att på egen hand försöka bli av med sin ångest eller kanske bara att lära sig stå ut med den. Ångest är ju en reaktion på en upplevd fara och den kommer snabbt och men den kan också försvinna snabbt.
Du kan läsa mer om hur det fungerar och hur du själv kan göra för att hantera din ångest på Tips om ångesten kommer eller på UMO. Men berätta för dina föräldrar så du kan få bra hjälp och stöd. Du har kämpat ensam alldeles för länge redan.
Lycka till!