Måste ha något att missbruka
Tjo. Jag tror min hjärna spelar ett spel med mig för jag måste ha något att missbruka.
Jag är 17 år, är normal viktig och  född som kille. Går hos psykolog sen 13 års ålder när jag började må dåligt.Har 0 vänner och är utåt glad och folk tycker lätt om mig :) så länge de inte kommer in på mitt privata liv då jag har mycket osäkerheter och humörsvängningar vilket jag inte vill utsätt folk för  (Då jag kan bli arg och våldsam )så jag väljer istället att inte träffa folk och skapa  nya vänskaper. Hatar också att bli lämnad utanför och tar det väldigt hårt personligt.Har ADHD med borderline drag och grov ångest även OCD.
Är bög tror jag och har haft svårt att acceptera det trots att de flesta ytliga bekanta vännerna vet och är helt ok med det.
jag har mått helt okej det senaste månaderna förutom att jag planerade att ta mitt liv men det brukar hända några gånger per år, så det är inte så konstigt enligt mig. Även att jag börjat skära mig igen efter 11 månaders uppehåll. Och börjat med droger igen...
Nu till det som har blivit jobbigt jag har länge haft mat problem som jag lägger vikt vid jag har aldrig pratat med min psykolog om det för jag väger normalt och uppfattas ”frisk” äter det mesta men är petig . Jag tror jag lider av bulimi? Jag älskar sötsaker och jag blir ”glad” när jag äter sött men efter så kommer ångesten och jag måste bli av med det så då överkonsumera jag med laxermedel, har spytt en gång ,jag kanske ska börja med det oftare då det är skönt ....
varför jag skadar mig själv vet jag inte ,jag trycker det  är skönt bara sen så vill jag inte sluta bara.
det känns så irriterande att jag  ev aldrig kommer bli frisk och bli normal bara ,för jag kommer  hamna i fängelset om jag inte får ordningen på mig eller dö.
men det är kanske det jag längst inne vill?
Jokern

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver om känslan av att vara annorlunda och om hur du på olika sätt försöker dämpa din ångest och andra svåra känslor. Du skär dig och tar droger. Och du har börjat äta för mycket sött. Allt detta lindrar de svåra känslorna ett tag. Men det ger också nya problem. Du får mer ångest och du anklagar dig själv. Och det är lätt att hamna i ett beroende.
Också att äta mycket sött kan ge ett beroende både kroppsligt och känslomässigt.  Men det beroendet är lättare att bryta än beroendet av droger.
Du har kontakt med en psykolog sedan lång tid. Men du har inte berättat om att du äter mycket sött och att du laxerar för att minska ångesten efteråt. Varför har du inte berättat tro? Är det för att du anklagar dig själv? Att du anklagar dig själv för mycket?
Du säger att du aldrig kommer att bli frisk och normal. Vad är det att vara frisk och normal? Är det att inte längre känna sig annorlunda? Att vara gay är inte att vara sjuk eller onormal. Men du har själv svårt att acceptera det.
Känslor, också tunga känslor, som ångest, nedstämdhet och ilska finns i ett sammanhang. De hör ihop med, är naturliga konsekvenser av hur man har det omkring sig och hur man tänker om sig själv.
Sådana känslor är inte något sjukt eller onormalt som man ska anklaga sig själv för.
Du säger att du har noll vänner. Men dina, som du kallar bekanta, är ok med att du är gay. De känner dig, i varje fall till en del, och de har inte svårt att acceptera dig som den du är. Det låter som något som ändå liknar vänner. Men genom bristande erfarenhet kan de ha svårt att leva sig in mer i din situation. Och det kan göra att du känner dig ensam med dem. Därför att det är mycket som du inte kan dela med dem.
Därför skulle vara bra om du träffade ungdomar med liknande erfarenheter och identitet som du. Då skulle du kunna känna dig mindre ensam och mindre annorlunda.
Försök att berätta för din psykolog så ärligt som möjligt om hur det är och hur du känner dig. Det är då du kan få bäst hjälp.
Försök sträva mot att acceptera dig själv som den du är. Det är lätt att säga och  svårare att göra. Men sluta inte att försöka.Var inte för hård mot dig själv.
Försök hitta andra ungdomar som du kan känna igen dig i. Det kan göra livet mycket lättare. Om du inte redan läst den så har ungdomsmottagningen en bra hemsida.
Varma tankar!