Hur ska jag hantera min oro?
Hur vet man om man ska söka någon slags hjälp?
Hej. Jag är en tjej som inte vet vad jag ska göra. Under den senaste tiden har jag upplevt att jag mått mycket sämre än innan. Egentligen mår jag bra och är glad men så fort minsta lilla sak går fel mår jag skit. Det kan t.ex handla om att min familj bestämmer att vi ska ut och äta (vilket egentligen är kul) men då jag inte planerat min dag för att vi ska göra det mår jag plötsligt dåligt och vill mest av allt ta mig ur det.  Lyckas jag ta mig ur det mår jag dock ändå inte bättre för då mår jag skit för att jag istället förstör för familjen. Detta är ju då ett litet dilemma för hur jag än gör så slutar det att jag inte mår bra.
Har även sedan förra sommaren haft problem med andningen då jag inte kunnat ta djupa andetag. Under julen blev det dock bättre men varje gång något "går fel" eller att jag känner mig stressad kommer det tillbaka. Flera gånger gick jag till skolsköterskan för att få tips på hur jag ska göra, om det är ångest eller något men då hon aldrig var där gav jag tillslut upp. Min fråga är väl då vad jag ska göra. Vill egentligen bara få ett tips på hur jag ska hantera allt, ska man söka hjälp eller är det bara stress?
E

BUP svarar:
Hej!
Det låter som du är starkt stressad, blir orolig och ibland får panikkänslor. Hur har du det omkring dig just nu? Är det mycket press i skolan? Hur är det hemma i familjen och med kamrater?
Att vara starkt stressad är en stor påfrestning och ska tas på allvar. Du ska inte tänka att det bara är stress. Dina problem med att andas kommer säkert av oron. Det är vanligt att det blir så. Och när det känns tungt att andas blir man lätt mer orolig. Mot ångest som påverkar andningen finns bra övningar som gör det lättare att andas så att man inte behöver vara rädd.
Det kan också vara bra att se efter om det kan ha någon somatisk orsak, som astma. I så fall finns medicin.
Men det är viktigt att förstå mer om varför det blivit så här. Att förstå mer om vad det är som gör dig orolig och stressad och vad du behöver för att det ska bli bättre.
Jag tycker du ska tala med någon som kan hjälpa dig. Skolsköterskan var svår att få tag på. Kanske du kan försöka med skolkuratorn eller skolpsykologen?
Har du talat med dina föräldrar? Tillsammans med någon av dem kan du också vända dig till Första linjens barn och ungdomspsykiatri genom vårdcentralen. Där kan du få hjälp med att hantera ångestattackerna. Om de föreslår medicin som kan lugna så tycker jag ändå att du ska försöka få någon att tala med. Om de inte kan erbjuda dig det där så kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun
Lycka till!