Svårt när kuratorn är borta
i skolan blir jag ledsen och allt känns meninslöst men när skolkuratorn marcus är i skolan känns alting bättre för om nånting känns jobbigt eler jag är ledsen  så kan jag gå till han men nu har han inte vart i skolan på ett tag och jag tycker allt är tuft och svårt hemma och i skolan men  han är gämt i skolan och jag skriker  hemma och gör dumma saker och i skolan så mår jag piss och kan inte prata med min mamma för jag vet inte vad hon tycker om att jag känner så här är jag konstig jag mår piss nu och i morse fick ett uttbrott och min mamma sa bara till mig och jag vågar inte berätta hur jag känner och en sak till jag har två små bröder och den ena är  1 och den andra 7 han som e 7 har ADHD och gör dumma saker och får ALL uppmärksamhet och den som är 1 får också mycket uppmärksamhet vist jag har också ADHD och får uttbrott men får inte den uppmärksamheten jag vill ha så jag har börjat göra dumma saker som min lillebror och då får jag uppmärksamhet men då får jag bara skit inte som min lillebror vad kan jag göra jag har en sak till jag har en bonus pappa som jag älskar men vi ska fytta till han i sommar och jag vill inte byta skola det blir min 3 och jag har inte hälsat på min gammla  sen i ettan och nu går jag i fyran jag vill inte att det ska bli samma nu igen jag nu har jag skrivit 3 saker förlåt men svara gärna på allt
A

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det var bra att du skrev till oss om dina bekymmer. Vad bra att du har en skolkurator som du kan få hjälp och stöd av. Vet du varför han inte varit på skolan på ett tag? Du kanske kan fråga någon om det och om och när han kommer tillbaka. Det är viktigt att ha någon att prata med när man har det svårt. Det vet ju du redan eftersom det brukar kännas bra att prata med skolkuratorn.
Du kanske också kan fundera på om det kan finnas någon mer vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du kanske skulle kunna prata med. Kanske någon lärare, skolsköterska eller fritidspersonal?
Du skriver att du inte kan prata med din mamma om hur du känner dig för att du inte vet hur hon kommer att reagera. Jag tycker nog kanske att du skall försöka göra ett försök att prata med mamma när det är lite lugnt omkring er. Jag känner ju inte dig eller din mamma men jag tycker att det ofta är så att mammor och pappor vill försöka förstå sina barn och att de vill försöka vara till hjälp.
Om du och mamma och kanske din bonuspappa kan prata tillsammans om hur du har det och vad ni kan göra för att det skall bli lite lugnare för dig. Det är klart att det också kan vara kämpigt att ha två småbröder som tar mycket plats.
Det kan nog kännas som att det inte finns någon plats alls för dig. Ettåringen behöver mammas uppmärksamhet och sjuåringen som har ADHD tar nog väldigt mycket plats. Det är inte svårt att förstå att det kan bli jättesvårt för dig då. Men det kan ju vara sådant som du, mamma och bonuspappan kan prata om.
Det låter också tufft för dig att ni skall flytta och att du igen måste byta skola. Även om det är så att du inte kan påverka att ni skall flytta så kan det ju vara något viktigt för dig och för er i familjen att prata om hur det kan bli. Och hur det kan kännas till exempel för dig som då igen behöver byta skola.
Försök att säga något till din mamma och bonuspappa och försök att fråga om din skolkurator. Fundera också på om det finns någon mer på din skola som du kanske skulle kunna prata med. Försök att tänka att du tog ett första steg när du skrev till oss och att du nu skall försöka kämpa på och ta nästa steg som kan vara att försöka kämpa på och prata med mamma och försöka hitta någon mer på skolan som du kan pröva att prata med.
Lycka till!