Hur kan jag minska stressen i skolan?
Hej bup! Vad kan man göra för att minska stressen över skolan? Jag är så jäkla stressad och detta får mig att må psykiskt dåligt. KOMMER GÅ IN I VÄGGEN SNART
Joker

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det låter som att du har det tufft i skolan och med skolarbetet. Finns det någon i din omgivning eller på din skola som vet hur du har det? Jag känner ju inte dig så jag kan inte säga något specifikt om vad precis du kan göra.
Det jag däremot vet är att om man har det svårt och man som du känner sig så pressad så att man blir orolig för att gå in i ”väggen ”så är det viktigt att man har någon att prata med om hur man tänker och känner.
Du behöver kanske fundera på om det inte finns någon på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du kanske kunde vända dig till. Det skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterska eller någon mentor eller lärare. Då kanske du skulle kunna få hjälp att anpassa din skolgång så att du inte mår så dåligt av den.
Vet dina föräldrar om hur du känner dig? Om inte, kanske du skall överväga att berätta för dem så att de kanske skulle kunna hjälpa dig i kontakterna med skolan. Min erfarenhet är att skolan kan göra en hel del för att skolan skall bli så bra som möjligt för eleven.
Om det är andra saker än skolan som bidrar till stressen så kvarstår ju att det är viktigt och bra att prata med någon om det som rör sig i dina tankar och känslor. Kanske finns det någon på skolan eller så kan du kanske vända dig till ungdomsmottagningen. Där arbetar det människor som är mycket vana vid at möta unga som har liknande bekymmer som de du beskriver. Du har nu skrivit till oss om hur du har det. Nu ska du försöka ta nästa steg som är att prata med någon som du träffar.
Lycka till!