Trött på att hata mig själv
Hej jag undrar om vad man kan göra för att få en bättre självkänsla? Jag är så trött på att hata mig själv. Detta ledde till ensamhet och att jag fick social ångest. (Ja, är diagnoserat)
Ebba

BUP svarar:
Hej!
Tack för din angelägna fråga. Jag tror det finns många som undrar som du - hur gör man för att få bättre självkänsla. Säkert finns det många som känner att de har dålig självkänsla vilket påverkar dem i olika situationer -inte minst i relationer till andra. Det finns många tips (inte minst på nätet)på hur man kan göra och de fungerar mer eller mindre bra. Några sådana kan du läsa här på UMO och  tips här.
Jag tycker det är en allvarlig och viktig fråga och jag tycker det är rätt av dig att ta den på allvar och skriva till oss för att få råd. Det är bra att du börjar tröttna på ditt självhat! Vad ska du med det till egentligen? Denna trötthet och önskan om förändring gör dig motiverad och det är bra. Ge inte upp din önskan att tycka bättre om dig själv även om det kan ta tid att få bättre självkänsla. Jag tror egentligen att det är inget man "får" utan det är något du kan arbeta dig till. Om det fanns ett självkänsla -gym så skulle du behöva gå dit och träna för att uppnå ditt mål -att få bättre självkänsla.
Men du behöver rätt redskap för att träna och tipsen kanske räcker men för många är en personlig tränare det som ger bäst resultat. Med det menar jag någon som vet hur du ska göra och som finns med en tid med att ge råd och stötta och motivera när det känns trögt. Om det känns rätt väg för dig kan du ta kontakt med din skolkurator och prata med hen hur du ska få hjälp. Du kan också prata med dina föräldrar så kan ni ta kontakt med en vårdcentral och höra om de kan hjälpa dig eller att du tar kontakt med en ungdomsmottagning.
Du har ju en diagnos som säger att det här är ett allvarligt problem för dig och då ska du (tycker jag) inte dra dig för att söka hjälp. (Människor som hatar sig själva brukar inte vara bra på att söka hjälp. De brukar inte tycka att de förtjänar det. Du måste motarbeta sådana tankar! De är väldigt destruktiva.)
Och så är det väldigt bra att prata med andra så man bryter sin isolering kring de egna tankarna man har om sig själv. Om man hatar sig själv är det lätt att tro/känna att man inte själv har något att komma med och man tolkar lätt omgivningen så att den tron blir bekräftad. Så försök bryta din isolering genom att berätta hur du tänker så kan du få hjälp av andra att tänka alternativt.
Lycka till!