Alla snackar skit om mig
Hej, har mått dåligt i Jätte länge nu  och det har varit rätt tufft och jobbigt jag har även blivit sämre på skolan och mina betyg är jätte dåliga jämfört med mina betyg i första terminen, jag mår dåligt Burgund skolan och stresset jag har hemma, jag känner alltid att jag inte kan prata med någon eftersom jag är rädd för vad dom jag berättar till kommer säga, mina föräldrar vet ingeting om det och dom tror att jag har det bra i skolan men det har jag inte! Många i min klass hatar mig och bitchblickar mig hela tiden jag har ingen och hänga med direkt och dom jag hänger med snackar skit om mig ibland och jag blir ledsen då dom andra i klassen hittar på grejer och säger att det är jag som har gjort det. Jag blir lätt arg och ledsen hela tiden är för känslig och vågar inte säga det jag känner eller ställa en fråga till någon, jag har många känslor i mig och allt som händer sitter bara i mig och jag mår jätte dåligt över det! Allt som har hänt mig i mellanstadiet och allt jag har blivit kallad för innan och nu sitter jag och tänker på hela tiden, som t.ex tjock, ful, ingen vill ha dig, gå och dö, allt det här sitter i min huvud och kan inte sluta tänka på det, jag  håller på med massa grejer som är inte bra och kan it sluta med det som t.ex ätstörningar, röka och skada mig
ätstörningar  har jag börjat med för 1 vecka sen och det är bara för att många kallar mig tjock och jag har börjat se mig själv tjock
jag röker för att jag mår dåligt och jag skadar mig sjölv för att jag mår dåligt och känner att ingen vill ha mig eller ingen älskar mig
det känns som att alla snackar skit om mig. Det är så jobbigt att alla i min klass har någon och hänga med förutom jag och dom har någon och sammanarbeta med men jag har ingen, dom har någon och sitta med i matsalen men det har inte jag allt detta gör mig ledsen! Kan ni snälla ge mig tips och hjälpa eftersom jag kommer ge upp snart för jag mår sämre dag efter dag!
Hjälp mig!

BUP svarar:
Hej och tack för ditt fina men så sorgsna brev.
Du har blivit illa behandlad, sådant ska inte få hända. Dina ”kompisar” måste absolut förändra sitt beteende.
Du är mobbad. Det är lätt att tro att det som de säger är sant. Det är fel, det handlar om mobbarna och i dem som passivt låter det hända. Jag menar inte att du är en ängel och alla andra dåliga, men mobbing är en social process som riktar sig mot en enskild person. Och en sådan process måste man bryta.
Såklart blir du arg och ledsen. Det är bra att du reagerar så tydligt och kan beskrivna hur det känns. Men du skulle behöva berätta det här för någon vuxen. Jag undrar varför du inte har berättat för dina föräldrar? Du har säkert någon anledning till det och det är svårt för mig att svara utan att veta mer. Kanske skäms du för att du tänker att det är ditt fel?
Många tror att föräldrarna inte skulle tro på dem, eller skulle överreagera och göra sakerna värre. Eller att föräldrarna skulle må dåligt själva och inte klara av det. Sådana farhågor om föräldrars reaktioner brukar vara onödiga, men det kan bara du avgöra. Föräldrar kan reagera med förskräckelse eller ilska när de hör om det här första gången men sedan brukar de inse vad det handlar om och ta din situation på allvar. Jag föreslår ändå att du gör ett försök, kanske skulle det fungera att visa ditt tydliga brev?
Om det känns omöjligt med föräldrarna så tänk efter om det finns någon annan klok vuxen som du har förtroende för och som sedan kan hjälpa dig att berätta för föräldrarna. En släkting, lärare, skolkuratorn, granne, kompisförälder? Det viktiga är att du har en vuxen som kan gripa in och vara ett stöd för dig. Och sedan behöver skolan få veta hur det ligger till. Det är skolans ansvar (enligt skollagen) att motverka allt som innebär kompisförtryck och trakasserier. Och det finns metoder de kan använda.
Men tillbaka till dig själv. Jag förstår att du har svårt att släppa tankarna på att kompisarnas beteende skulle bero på dig. Och att du tagit till egna metoder som ett sätt att hantera vad du får vara med om. Men de metoderna är skadliga, ja det förstår du säkert. Det finns bättre sätt att ta hand om sina känslor och det kan du läsa om på sajten Shedo. Läs också vad vi skriver om mobbing under Råd och fakta på vår hemsida. Skolans kurator brukar också vara bra att prata med.
Jag skulle också säga att din ilska är befogad. Bli förbannad! Det finns energi i ilska, använd den konstruktivt och låt inte din ledsenhet försvaga dig. Kompisarnas elakheter handlar om dem själva och inte om dig.