Skadar mig för att jag vill ha ärr
Jag har skadebeteende men skadar mig mest för jag vill ha ärren. Dom ger mig en känsla att jag har straffat mig själv o att jag kan påminnas om de när de blir jobbigt. Men jag är rädd att dom ska blekna bort (mina föräldrar vet inte och vill ha det så). Har försökt olika tips på att sluta skada sig men det är svårt när jag gör de för ärren och smärtan inte bara smärtan.. har ni några tips snälla?.
Need off tips

BUP svarar:
Hej!
Det är jättebra att du skriver till oss. Ännu bättre är det att du skiver till oss för att du vill, du är motiverad till att sluta skada dig. Det är det första steget att nå dit.
Du skriver att du skadar dig sjäv som en sorts självbestraffning. Det är du absolut inte ensam om. Många säger att de vill straffa sig själva.
Frågan är alltså vad det är som du vill bestraffa dig för? Vad är det som du vill att ärren ska stå för? Svaren på denna fråga kan jag inte ens gissa. Av erfarenhet vet jag att några gör det för att man inte är nöjd med sin kropp och utseende och då ska man se ännu "fulare" ut. Eller för att man tycker att det är bättre att andra ser ärren men inte något annat man helst vill dölja för sig själv och för omgivningen. Hur det är hos dig säger du inget om men det är det som jag vill återkomma till.
Du vet och du upplever det säkert direkt när du skadar dig att det tillfälligt lindrar en smärata i själen. Självkadebeteende är ett sätt att välja kroppens lidande för att det man känner i själen är ännu mer smärtsamt. Det är ett sätt att fly ifrån mycket starka känslor och tyvärr kan det ganska lätt bli ett invant hanteringssätt av dessa obehagliga staka känslor.
Därför finns det tyvärr inga snabba tips när man har hållit på med självskadebeteende ett tag.  Det man i detta läge behöver är en behandling där man lär dig nya strategier att hantera de riktig plågsmma starka känslor som du också lagrar djupt i din själ.
Det förutsätter förstås att man börjar tala med någon om vad det är som ligger så att säga under de kroppsliga ärren. Alltså frågor jag gav exempel på i början av mitt svar. Varför tror du att du ska bestraffas? Vad har du för självbild gällande utseendet eller till ditt inre som får dig att tro på något rakt igenom negativt om dig själv? Vad är det som helt enkelt inte stämmer i ditt liv, i dina relationer, hemma eller  i skolan eller med kompisarna?
Du kan förstås inte svara på dess frågor här. Men det är dessa frågor du måste reda ut. Sedan följer nästa steg, att lösa problemen som du har rett ut, istället för att fly från dem i självskadebeteende.
Du förstår säkert att det här är nästintill omöjligt att göra på egen hand. Du behöver professionell hjälp. Jag förstår av ditt mejl att du inte vill att dina föräldrar ska veta något. Därför föreslår jag att du snarast vänder dig till ungdomsmottagningen där det finns stor erfarenhet av att hjälpa ungdomar med självskadebeteende.
Självklart kan du vända dig också till kuratorn i skolan. Sedan finns de också en möjlighet att vårdcentralen du tillhör har öppnat mottagning för att ta emot patienter med psykiska problem i alla åldrar, den så kallade "första linjen psykiatrisk vård". Dit kan du också ringa själv och fråga.
På nätet kan du få mer vägledning och råd till exempel på teamtilia.se eller på bris.se.
Som du ser finns det hjälp att få. Välj någon av de vägar jag föreslår här.