Psykologen är inte bra på att hjälpa mig
Hej. Jag har så mycket i mitt huvud, så mycket jag tänker på, så mycket jag behöver prata om. Den enda personen jag kunde lita på och prata om allt med var min psykolog och han lämnade mig och nu har jag ingen att prata med, och jag känner mig så ensam och fast i ett liv jag inte vill leva. Hur mycket jag än försöker förklara för mina föräldrar så lyssnar dom inte och dom förstår inte, och blir bara arga på mig. Bup har inte varit någon vidare hjälp för jag träffar en psykolog för behandling som jag verkligen inte tycker om, och jag har fortfarande ingen som jag bara kan prata med. Jag hade dom kontakter på bup som jag kunde prata med och tyckte om, men jag fick inte behålla dom kontakterna för ingen av dom kunde behandla mig. Jag är så trött på att jag måste bli lämnad av dom kontakter som är bra för mig för att jag ”måste” ha behandling. Detta är min andra psykolog som ska behandla mig, jag gillade inte den förra så jag bytte, men jag gillar denna mycket mindre. Oavsett hur djup depression jag har och hur mycket bup tror att behandling är det bästa för mig, men efter allt som har hänt mig på sistone så behöver jag bara ha någon att få prata med. Jag skulle kunna prata om detta problemet med psykologen jag träffar på bup, men hon är trots hennes titel och jobb, inte bra på att hjälpa mig! Hon får mig bara att må mycket värre!

BUP svarar:
Hej!
Vilken svår situation du hamnat i! Det är tydligt att du behöver prata om det som hänt och viktigt att du får göra det. Jag funderar över några saker och kommer skriva lite om det. Eftersom jag vet så lite om dig så får du läsa och själv känna efter om något kan stämma för dig.
Skälet till att du måste avbryta din första psykologkontakt förstår jag som att du ”måste ha behandling” och att du behöver en psykolog som är specialiserad på just dina svårigheter och som har möjlighet att följa dig under kanske längre tid. Om detta är anledningen så kan man inte göra annat än att byta till en annan och det är naturligtvis väldigt besvärligt och sorgligt när man hade en fin kontakt.
Anledning till att det är svårt att skapa en behandlingsprocess kan vara ett par saker som jag ska beskriva så får du själv fundera över om något stämmer på dig.
Ett vanligt hinder är att man skäms eller känner sig dålig för att man har ett problem eller kanske ställt till det för sig. Många känner att det är ens eget fel som gör att man hamnat i en svår situation, man får ”skylla sig själv”. Och att behandlaren under den professionella ytan ska fördöma en för det. Då kan man inte lita på sin behandlare.
Det kan också handla om att man faktiskt inte matchar med sin behandlare, man känner sig inte förstådd, når inte varandra när man pratar, ogillar psykologens stil eller något annat som man kan känna sig främmande för (dialekt, klädval, språkbruk med mera). Då kan man tänka att man inte kommer någon vart i samtalet.
I det första fallet, att man känner sig som en dålig människa, är detta en spärr som man behöver ta sig förbi. Det handlar om att våga. Tänka att behandlaren är professionell, har som yrke att möta människor med stora svårigheter och även har egna erfarenheter av sådana svårigheter (därför att de är så allmängiltiga).
I det andra fallet kan hindren vara för stora och störande. Man kan inte mötas som personer, alltför mycket tar emot. Då ska man förstås inte fortsätta. Men innan man ger upp är det viktigt att tänka igenom så att man inte ”fuskar” sig förbi de egna svårigheterna och lägger det på behandlaren i stället.
Du har varit med om att ha en bra kontakt med en behandlare, men en kontakt som avbröts mot din vilja. Det blir svårt att knyta an till en ny person, att börja om. I det här läget tycker jag att du, efter att ha funderat över vad jag skrivit, ska prata med din nuvarande psykolog om det. Det är inga nya tankar för en behandlare. Du har bra erfarenhet av en fin behandlingskontakt och därifrån tror jag att du har god chans att gå vidare och få användning för din behandling även om det är med en ny behandlare.
Varmt lycka till!