Oroar mig för mycket
Hej!
jag är en 13 årig tjej som är orolig att jag har någon slags psykos. Ända sen jag var liten så har jag någon gång var tredje år vaknat mitt på natten då jag hör röster i mitt huvud som säger saker som ”Emma” (mitt namn) och annat. Dom liksom ropar på mig. Jag får en enormt obehaglig känsla som inte går att beskriva. Detta har inte hänt så ofta men nu har jag börjat märka att det ibland också händer på dagen. Inte ofta det heller. Men ibland när jag har feber går jag det där direkta obehaget ifall jag liksom kollar på tv eller så så plötsligt så drabbas jag av det. Eller då om jag hör när någon pratar och personen t.ex skrattar konstigt så upprepas skrattet i mitt huvud och det bli plötsligt obehagligt. Återigen är känslan svår att beskriva. Nu har jag märkt att jag drabbats av det oftare, då jag har varit i en period med mycket ångest och stress så kan jag bara helt plötsligt få det där obehaget.
Jag har inga andra problem riktigt. Jag har läst mycket om detta och då står det att man ofta har problem socialt och annat men jag har inget av det. Ifall att det inte skulle vara en psykos, hur slutar jag känna detta? Det händer inte så ofta men när det väl händer är det extremt obehagligt.
jag är som vilken annan trettonårig tjej som helst. Jag har dock ganska lätt för att oroa mig. Ibland oroar jag mig så mycket att min hjärna typ exploderar och jag får någon slags utmattningssyndrom.
har jag en psykos sjukdom?
Emma

BUP svarar:
Hej Emma!
Du skriver mycket insiktsfullt att du är en tjej som har lätt för att oroa sig. Uppenbarligen känner du också ångest när du är stressad.  Och stress, oro och ångest är obehagliga känslor för oss alla. Det är inget konstigt med det.
Du hör ibland att en röst säger ditt namn och det känns obehagligt. Det händer också att om någon skrattar konstigt känns det också obehangligt. Det verkar så att du på grund av dessa obehagliga upplevelser tror att du kanske har en psykos.
Vi på denna sida kan aldrig ställa någon diagnos. För att kunna göra det måste man veta mycket mer om en person. Men jag kan ändå sträcka mig så långt att ingenting av det du beskriver tyder på en psykossjukdom. Att man ibland hör lite röster eller upplever speciellt stort obehag i stressiga perioder är i sig inget tecken på psykos.
Kärnan av ditt problem verkar snarare vara att kunna hantera stress och att du har en läggning att bli oroad. Det är det som du behöver få hjälp med.
Vi människor har olika beredskap inom oss att hantera stressbelastning, att förhålla oss till osäkerhet, att gå runt och ha en massa fantasier om vad som kan hända i livet med oss och med våra kära och nära. Det är inget som man behöver skämmas för eller göra en hemligt av. Tvärtom, det man behöver är att man talar med kloka vuxna i sin omgivning om denna svårighet.
Vet dina föräldrar om problemen du beskriver, hur lätt du blir orolig, hur starkt obehag du känner av vissa saker? Som ungdom är det bäst att tala med sina föräldrar och rådgöra med dem hur man ska kunna bli lugnare. Om du har förtroende för dina föräldrar är min första rekommendation att du talar med dem. Ofta är det tillräckligt god hjälp att hitta stöd och förståelse hos sina föräldrar. Prova det om du inte har gjort det än.
Dessutom kan du också vända dig till elevhälsan. Skolkurator kan ge dig vägledning i stresshantering och med dina tankar som oroar dig.
Om du av någon anledning inte får tillräcklig hjälp av dina föräldrar eller i skolan kan du också vända dig till ungdomsmottagningen. Man kommer där att känna igen dina problem för det är ju ganska många ungdomar som vänder sig till dem med liknande svårigheter.
På nätet kan du chatta med någon och få råd och tips på tjejzonen.se.
Du verkar vara en tjej som fungerar bra för övrigt. Det finns hjälp att få så att du inte ska känna att din "hjärna exploderar" av alla oroande tankar. Du kommer att se det snart om du gör så som jag råder dig.