Skolan är min värsta mardröm
Hej. Jag är en tjej på 13 och jag behöver lite hjälp. Jag har bra betyg i skolan och så, men skolan ä min värsta mardröm. Jag har flera grejer som bara har blivit starkare o starkare på sista tiden. Det som jag har svårt med och som gör att jag hatar skolan är:
Jag kan inte koncentrera mig.
Jag kan inte sitta still.
Ibland har jag så svårt att kontrollera min ilska o mina impulser att jag flera gånger har varit nära på att slå min bästis.
Jag har även alldeles för mke energi och noll tålamod.
Alla lärare i skolan säger typ ”fokusera nu! Hallå, är du med på genomgången nu?!” De förstår inte hur jobbigt jag tycker att detta är. Och eftersom de inte märker nåt får jag heller ingen hjälp typ. O det leder till att jag alltid börjar halka efter och att jag skolkar från lektionen bara för att få ut på skolgården och springa.
Vad är det med mig? Typ inga av mina kompisar har dessa svårigheter, varför har jag då det? Snälla, hjälp mig!
Panikarn

BUP svarar:
Hej!
Vilken bra lista du gjort. Skulle du kunna tänka dig att visa den för dina föräldrar och din mentor i skolan?
Dina lärare i skolan behöver få veta att du vill kunna fokusera och följa med på genomgången fast det är svårt för dig. Det är viktigt att du inte får höra en massa klagomål och i värsta fall få en riktig utskällning. Det du behöver få, är mer stöd för att klara av skolan.
För skolan är viktig för dig eller hur?
Att du har ett stort rörelsebehov. Att du behöver gå ut på skolgården och springa av dig all extra energi du bär på är också en viktig sak din mentor behöver få veta. Ett tips är att kolla om det är möjligt för dig att ta en kort rast mitt i lektionen. Springa av dig i fem minuter så du kan koncentrera dig bättre sen. Kolla om dina lärare tycker att det är en bra idé. Du ska ju inte behöva skolka för att få möjlighet att springa av dig din extra energi.
Att du hinner stoppa dig i tid är ju riktigt bra. Riktigt bra gjort och skönt för din bästis. Jag kan tänka mig att det är tröttsamt för dig att försöka tygla alla kraftfulla explosiva känslor du bär på. Som att försöka hindra en vulkan som när som helst skulle kunna få ett utbrott. En tuff utmaning för dig.
Jag tänker att du skulle behöva få hjälp att använda din superenergi till något bra. För det som kan vara ett problem ibland kan också vara en tillgång, en styrka. Hoppas att du hittar tillfällen då dina krafter kommer till användning. Det kanske finns något sport som du gillar där man behöver vara aktiv och där det inte är någon nackdel att kunna vara explosiv och full av energi. Kolla upp det om du har lust.
Jag vill passa på att berömma dig för vilken kämpe du är!!! Du har fast du har svårt att koncentrera dig lyckats få bra betyg. Riktigt bra jobbat. Du är också väldigt klok och mogen. Du har börjat märka att du halkat efter lite i skolarbetet. Du ser en skillnad på dig och dina klasskamrater. Att de inte har samma svårigheter som du har med att koncentrera dig och följa med på lektionerna.
Har du berättat för dina föräldrar hur du ibland hatar skolan för att det är så svårt för dig. Det är viktigt att de får veta hur det är. När du pratat med dina föräldrar behöver ni fråga skolan hur de tycker att det fungerar för dig i plugget. Om de sett att du har svårt att sitta still, tappar fokus efter en lång genomgång.
Glöm inte din fina lista.
Avslutningsvis vill jag ge dig ett råd runt kosten. För många som beskriver liknande svårigheter som du gör har man sett att det är viktigt med regelbundna måltider. Om man äter dåligt eller hoppar över lunchen brukar orken och koncentrationen bli sämre. Det kan även vara en skillnad på ork och förmåga att koncentrera sig under en skoldag. På förmiddagarna brukar det vara lättare. Kanske inte för dig men jag har hört flera barn och ungdomar som tycker att det är svårt att orka hela skoldagen.
Jag bifogar frågor vi fått till Fråga BUP som liknar din.
Lycka till och tack för ditt brev!