Varför måste föräldrarna följa med till BUP?
Jag har fått tid med bup och ska ha mitt första möte 1:a april, undrar bara varför måste föräldrar följa med?
Isabella

BUP svarar:
Hej Isabella!
Tack för din fråga, den är viktig när man fått sin första besökstid hos BUP.
Det enklaste svaret är att så länge man är under 18 år så är föräldern vårdnadshavare och den som ansvarar för allt som rör barnet. Som till exempel val av skola eller sjukhusbesök.
Men viktigare att veta är förstås varför det står så i lagen. När det gäller BUP-besök så handlar det ju om att du mår psykiskt dåligt och ska få hjälp med det. Då är det jätteviktigt att dina föräldrar, som står dig närmast och är dina viktigaste vuxna, också förstår vad svårigheterna består av och att ni är överens om det med behandlaren. Det är också viktigt att ni är överens om hur hjälpen ska se ut. Och här blir föräldrarna extra viktiga eftersom hjälpen inte bara ska komma under BUP-besöken utan också finnas till hands när den behövs i vardagslivet. Det blir föräldrarnas uppgift att se till det. Dessutom får ni ett gemensamt sätt att sätta ord på svårigheterna även när ni är hemma.
Att man går till oss på BUP med sina föräldrar betyder inte att man sitter tillsammans hela tiden. Man bestämmer från början hur man ska göra och kan dela upp sig på olika sätt.
För dina föräldrars del handlar det också om att de får hjälp att förstå vad svårigheterna innebär och ifall det finns några speciella skäl till det. Många gånger har föräldrarna inte sett eller förstått att deras barn mår dåligt. De kan själva behöva prata med någon  ifall de blev ledsna, arga, rädda eller har reagerat på något annat sätt.
Hur kontakten med föräldrarna ser ut kan variera bland annat efter hur gammal du är. Vanligen har man mer "egen"tid med sin behandlare ju äldre man är. Du kan läsa vidare om vad som brukar gälla i BUP-kontakten i de artiklar jag bifogar.
Varmt välkommen!